Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


Nieuwe Dumpert-serie volgt verkeerspolitie Rotterdam
Dumpert heeft een nieuwe documentaireserie gelanceerd: Dumpert: Team Verkeer. In drie afleveringen van elk dertig minuten krijgen kijkers een exclusief kijkje achter de schermen bij Team Verkeer van de politie Rotterdam-Rijnmond.

AI houdt miljarden slechte advertenties tegen
Google heeft in zijn Ads Safety Report 2024 een balans opgemaakt van zijn strijd tegen schadelijke advertenties. Dankzij geavanceerde kunstmatige intelligentie – waaronder het Gemini-model – heeft het techbedrijf vorig jaar meer dan 5,1 miljard advertenties verwijderd en ruim 39 miljoen adverteerdersaccounts opgeschort.

Digital advertising naar recordhoogte: TikTok en AI stuwen markt naar 4,1 miljard
De Nederlandse digitale advertentiemarkt heeft in 2024 voor het eerst de grens van 4 miljard euro overschreden. Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde Digital Ad Spend Study 2024 van Deloitte in opdracht van brancheorganisatie VIA.

Starbucks kiest Kumpany voor festivalactivatie DTRH
Starbucks Chilled Coffee heeft merkactivatiebureau Kumpany geselecteerd als nieuwe creatieve partner voor de activatie rondom haar samenwerking met festival Down The Rabbit Hole (DTRH).

Dahua toont hoe je de juiste klant op het juiste moment bereikt
Op 15 mei 2025 vindt de tweede editie van de Retail Media Day plaats – hét evenement voor iedereen die actief is op het snijvlak van media, technologie en retail. Een van de sessies die je als marketeer of retailer zeker niet mag missen, is die van Edwin van Setten, Business Development Manager Pro AV bij Dahua.

Marktplaats lanceert campagne rond ‘verkoopkracht’
Marktplaats wil Nederlanders inspireren om ongebruikte spullen om te zetten in middelen om hun dromen waar te maken. In de nieuwe campagne ‘Verkoop wat je hebt, krijg wat je wil’ laat het platform zien hoe makkelijk en waardevol het kan zijn om te verkopen wat je niet meer gebruikt.

Herna Verhagen draagt bij PostNL stokje over aan Pim Berendsen
Na een loopbaan van 34 jaar bij PostNL – waarvan de laatste dertien als CEO – neemt Herna Verhagen 15 april officieel afscheid. Tijdens een symbolisch moment draagt ze het stokje over aan haar opvolger Pim Berendsen, die de afgelopen zeven jaar als CFO deel uitmaakte van het bestuur van het post- en pakketbedrijf.

VIA draagt drie nieuwe bestuursleden voor
Brancheorganisatie VIA heeft drie nieuwe bestuursleden voorgedragen: Danijel Dercksen (Act Agency), Fiona Vanderbroeck (Bol) en Tim Geenen (Rayn). Tijdens de online Algemene Ledenvergadering op 17 april 2025 mogen de leden stemmen over hun benoeming.

Nationale-Nederlanden: een hardloper in ons allemaal
Met de slogan ‘Er zit een hardloper in ons allemaal’ lanceert Nationale-Nederlanden in samenwerking met Dentsu Creative een grootschalige landelijke campagne die heel Nederland in beweging moet krijgen. De verzekeraar wil zowel beginnende als ervaren lopers stimuleren om (meer) te gaan hardlopen, met als boodschap: met de juiste support kom je verder.

Gall & Gall en Natwerk lanceren eerste gezamenlijke merkactivatie
Gall & Gall en Natwerk trappen hun samenwerking af met een opvallende merkactivatie: de tijdelijke pop-up ‘Beachclub Bisous’ aan de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam. De winkel, omgetoverd tot zomerse beachclub, markeert niet alleen de start van het roséseizoen, maar ook de officiële lancering van de nieuwe rosé Bisous, ontwikkeld door Bas Smit en Nicolette van Dam.

Watt e-Bike kiest voor AndAgencyAmsterdam
Watt e-Bike, het Nederlandse e-bikemerk dat zich richt op stedelijke mobiliteit, heeft na een bureaupitch gekozen voor AndAgencyAmsterdam als strategisch partner voor social media en PR. De samenwerking markeert een nieuwe fase voor het merk, waarin een aangescherpte positionering centraal staat. De focus ligt voortaan op Nederlandse stadse vrouwen als kernpubliek.

Esprix bekroont zesentwintig cases
Op donderdag 15 mei staat het Straat Museum in Amsterdam in het teken van creativiteit met resultaat: tijdens een feestelijke avond worden daar maar liefst 32 Esprix Awards uitgereikt aan de meest succesvolle marketingcommunicatiecampagnes van het afgelopen jaar. In totaal krijgen 26 verschillende cases een Esprix mee naar huis.

BridgeFund lanceert nieuwe MKB-campagne: ‘Voor je weet maar nooit’
Na het succes van de bekroonde campagne ‘Als geld stilstaat, staat de wereld stil’, lanceert financieel platform BridgeFund een nieuwe campagne gericht op mkb-ondernemers. Onder het thema ‘Voor je weet maar nooit’ speelt de campagne in op de behoefte aan financiële flexibiliteit bij onverwachte situaties – positief of negatief.

Gall & Gall lanceert rosé Bisous van Bas & Nicolette
Met een zonovergoten lancering heeft Gall & Gall het roséseizoen 2025 afgetrapt. Tijdelijk verandert de winkel aan de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam in Beachclub Bisous, ter ere van de introductie van rosé Bisous – het nieuwe wijnproject van Bas Smit en Nicolette van Dam.

Easyjet viert 10-jarig jubileum op Schiphol met ‘Flying Cake’
Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van haar basis op Schiphol lanceerde Easyjet samen met creatief communicatiebureau The Romans een opvallende en lokaal gewortelde activatie: de Flying Cake. De actie, een ode aan de Nederlandse traditie van verjaardagstraktaties, vormt de kern van een campagne die inzet op merkbekendheid, relevantie én PR-impact.

McDonald’s laat lef en luistervermogen samenkomen in socialstrategie
‘Ik wil jullie vandaag prikkelen’, zo opende Brett Gaasbeek, Brand Manager bij McDonald’s Nederland, zijn energieke keynote tijdens het Branded Content Event. Wat volgde was een bevlogen verhaal over risico’s nemen, social listening en merken die durven te participeren in plaats van alleen maar te zenden. ‘Laat je merk niet de luidruchtige bezoeker op een verjaardag zijn, maar de geïnteresseerde luisteraar.’

Heineken introduceert ‘The Flipper’ tegen digitale afleiding
In een poging om sociale interactie in het echte leven te stimuleren, heeft Heineken een opmerkelijk prototype onthuld: ‘The Flipper’. Deze slimme telefoonhoes draait je smartphone automatisch om zodra hij herkent dat je een gezellige tijd hebt – en dat doet hij aan de hand van een opvallend herkenbaar moment: het woord ‘proost’.

Coca-Cola, Desperados, Freya’s en Deliveroo scoren Creative Effectiveness Awards 2025
Coca-Cola, Desperados, Freya’s en Deliveroo voeren de lijst aan van Kantars Creative Effectiveness Awards 2025. De jaarlijkse prijsuitreiking van marketingdata- en analysebedrijf Kantar bekroont de advertenties die het afgelopen jaar de perfecte balans vonden tussen creativiteit en impact—zowel op het gebied van merkbouw als commerciële resultaten.

Swapfiets lanceert speelse ‘worry-free hotline’
Swapfiets trapt het voorjaar af met een internationale lentecampagne waarin zorgeloos fietsen centraal staat. In het oog springend: een ‘worry-free hotline’ waarop je niet alleen terechtkunt voor fietsvragen, maar ook voor luchtig levensadvies.

Cup-a-Soup komt met klassieke social campagne
Cup-a-Soup richt zich met een nieuwe campagne op sociale media tot werkend Nederland. De boodschap: voorkom de bekende dip rond vier uur met een mok soep.

Cortina viert eigenheid met campagne 'Niet iedereen…'
Het Nederlandse fietsmerk Cortina heeft samen met creatief bureau Lemon Scented Tea een nieuwe merkpositionering gelanceerd, die zich krachtig afzet tegen de zogenaamde sea of sameness in de markt. Met de pay-off ‘Original as you’ wil Cortina haar mentaliteit onderstrepen: het vieren van mensen die hun eigen pad volgen.

Stichting Zaadbalkanker en Zespri: check je kiwi’s
De Stichting Zaadbalkanker en fruitmerk Zespri hebben de handen ineengeslagen voor een onconventionele bewustwordingscampagne rond zaadbalkanker. Onder het motto ‘check je kiwi’s’ willen de partijen jonge mannen (18-35 jaar) aansporen om regelmatig hun testikels te controleren.

Fjällräven opnieuw verkozen tot duurzaamste modemerk
Voor het zesde jaar op rij is Fjällräven uitgeroepen tot het meest duurzame merk in de categorie ‘Clothes and Fashion Brands’ van de Sustainable Brand Index. Het onderzoek, Europa’s grootste in zijn soort, peilt jaarlijks bij 80.000 consumenten in acht landen hoe zij merken beoordelen op duurzaamheid. In totaal zijn bijna 1.600 merken uit 36 sectoren geëvalueerd.

Audify lanceert platform voor aanleveren radiocommercials
Vanaf 15 april worden nieuwe radiocommercials niet langer via Spotwave, maar via het nieuwe platform Audify Hub aangeleverd. Audify, de brancheorganisatie voor audioreclame, introduceert het geavanceerde online systeem in samenwerking met MediaLab.

Huis-aan-huiskrant veerkrachtig en gewaardeerd medium
GroupM en Hypr presenteren de uitkomsten van een nieuw onderzoek naar de mediabeleving van Huis-aan-huiskranten. De studie, uitgevoerd door GfK, laat zien dat het lokale mediumtype niet alleen massaal wordt gelezen, maar ook sterk gewaardeerd wordt; niet alleen door ouderen.

'Stukje van Mij’ bekroond met hoogste Europese PR-onderscheiding
De KPN-campagne ‘Stukje van Mij’ is tijdens de Sabre Awards EMEA 2025 in Londen onderscheiden met de Platinum Sabre Award for Best in Show – de hoogste erkenning in Europese PR. Daarnaast won de campagne ook een Diamond Sabre Award for Superior Achievement in Brand-Building.

RA*W opent inschrijvingen voor Cannes Summer Course 2025
De inschrijvingen voor de RA*W Cannes Summer Course 2025 zijn van start gegaan. De stichting biedt opnieuw jong creatief talent de kans om het prestigieuze Cannes Lions Festival van dichtbij te ervaren via een intensief zesdaags educatief programma.

Jildou van der Bijl en Michiel Couzy nieuwe hoofdredacteuren Het Parool
Het Parool krijgt een hoofdredactioneel duo aan het roer: Jildou van der Bijl en Michiel Couzy. De combinatie van een ervaren interne kracht en een creatieve mediamaker van buitenaf moet de Amsterdamse krant toekomstbestendig maken.

Hogeschool Inholland zet TikTok in voor werving zorgstudenten
Hogeschool Inholland is een samenwerking aangegaan met social agency team5pm om de werving van nieuwe studenten voor zorg- en welzijnsopleidingen via TikTok te versterken. Daarmee speelt de onderwijsinstelling in op het veranderende mediagedrag van jongeren, die steeds vaker sociale media gebruiken als informatiebron voor hun studiekeuze.

Shortlist SAN New Kids on the Block 2024 bekendgemaakt
De zes meest veelbelovende jonge bureaus van Nederland zijn bekend. Tijdens een intensieve jurymiddag op 3 april selecteerde de hoofdjury van SAN New Kids on the Block (NKOTB) 2024 – onder leiding van Lotte Willemsen (UvA) – uit vijftien genomineerden de definitieve shortlist. De selectie is een initiatief van Fonk en Agency Engines in samenwerking met SAN.

Shoeby lanceert campagne rond personal styling
Personal styling zorgt niet alleen voor een nieuwe look, maar ook voor meer geluk en zelfvertrouwen. Dat blijkt uit recent onderzoek van Validators in opdracht van Shoeby. Aanleiding voor de fashionretailer om een nieuwe campagne te lanceren waarin ‘Het Shoeby Effect’ centraal staat.

Heineken lanceert ‘Bar Dating’ app
Heineken zet een verrassende stap in de wereld van datingapps – maar dan zonder de romantiek. In plaats daarvan lanceert het biermerk ‘Bar Dating’ apps in Brazilië en Italië, waarmee jonge volwassenen niet op zoek gaan naar de liefde, maar naar hun nieuwe favoriete bar.

Effie Awards breiden uit met drie nieuwe categorieën
De Effie Awards, vakprijzen voor marketingeffectiviteit in Nederland, krijgen in 2025 een opvallende update. Met de toevoeging van drie nieuwe categorieën – Employer Branding & Werving, Business-to-Business en Klantloyaliteit – speelt de organisatie in op de verbreding en verdieping van het marketingvak.

Jennifer Hoffman promoot duurzame mobiliteit met circulaire e-bike
Actrice en duurzaamheidsambassadeur Jennifer Hoffman zet haar groene missie kracht bij met een nieuwe samenwerking. Deze keer trapte ze letterlijk en figuurlijk af met Roetz Life, de circulaire e-bike van fietsenmerk Roetz.

Merijn de Rooy nieuwe Growth Director bij IPG Mediabrands Nederland
IPG Mediabrands Nederland heeft per april 2025 Merijn de Rooy aangesteld als Growth Director. In deze functie wordt hij verantwoordelijk voor het verder uitbreiden van de new business-activiteiten van de bureaus Initiative en UM, beide onderdeel van het mediaconcern.

Gerechtshof bevestigt concessie RET bij Clear Channel Nederland
Het gerechtshof Den Haag heeft op 1 april 2025 uitspraak gedaan in het hoger beroep over de concessie voor buitenreclame van vervoerder RET. Clear Channel Nederland en RET zijn opnieuw in het gelijk gesteld, na een eerdere positieve uitspraak van de rechtbank Rotterdam. Daarmee blijft Clear Channel verantwoordelijk voor de exploitatie van meer dan 2.800 reclamevitrines in Rotterdam en omliggende gemeenten.

Ecostyle lanceert tuininnovatie GazonMax
Ecostyle introduceert met GazonMax een revolutionaire alles-in-één oplossing voor gazononderhoud. Deze zogenoemde ‘powerpack’ combineert biologische graszaden, meststoffen, waterkalk en bodemleven in één product.

Paaspop verrast met grootste festivaltent ter wereld: The Giant
Festival Paaspop pakt dit jaar groots uit met een wereldprimeur: een gloednieuwe mainstage-tent die de grootste festivaltent ooit gebouwd is. De imposante constructie, genaamd The Giant, biedt plaats aan maar liefst 21.000 bezoekers tegelijk en heeft een vrije overspanning van 74 meter zonder palen – groter dan de Ziggo Dome.

Mediahuis Nederland versterkt B2B-management
Mediahuis Nederland heeft zijn B2B-managementteam flink uitgebreid met drie ervaren professionals. Mouringh den Dunnen, Sander van Gestel en Elzemieke Olsthoorn treden toe in respectievelijk de rollen van Sales Director Nationaal, Manager Digital & Business Development en Director MarCom & Creativiteit.

Van kantine tot klimaatneutraal
Voor de Groene Club werkt de KNVB samen met KNVB-hoofdsponsor ING en partners als Mitsubishi Electric, Revolt en Klimaatroute om amateurverenigingen te helpen bij het verduurzamen van hun accommodaties. MarketingTribune sprak met Thomas Degen, programmamanager Duurzaamheid bij de KNVB en Steffen van Iersel, hoofd sponsoring en evenementen bij ING.

Daymakers in finale Heavent Awards
Het Nederlandse bureau Daymakers heeft een finaleplaats behaald bij de prestigieuze Heavent Awards in Cannes. Met het project DPG Media Opening Mediavaert staat het experience-marketingbureau in de categorie ‘Exceptional/Commemorative Events and Grand Ceremony Award’ zij aan zij met wereldwijde iconen als de Olympische Spelen, de Paralympische Spelen en de herdenking van D-Day.

QS Group kiest voor nieuwe merkstrategie
QS Group, actief in de dierengezondheidssector met de labels QS Vets en QS Staffing, gaat een strategische samenwerking aan met merkdesignbureau Henry Handsome. Gezamenlijk werken ze aan een vernieuwde merkstrategie en merkarchitectuur die de groeiambities van de groep moeten ondersteunen, zowel in Nederland als internationaal.
- AlgemeenNieuws Dahua toont hoe je de juiste klant...Nieuws Retailmedia is voor merken op elk...Weblog [column] Onzekere tijden voor...Nieuws De slimme voordelen van een virtueel...Nieuws Booking.com opnieuw het meest...Nieuws MarketingTribune en Hibou lanceren...
- B2BNieuws Nima Marketing Day 2025: Het hoe en...Nieuws AI houdt miljarden slechte...Nieuws Digital advertising naar...Nieuws Herna Verhagen draagt bij PostNL...Nieuws VIA draagt drie nieuwe bestuursleden...Nieuws De marketingtransfers van week 14,...
- BureausNieuws Starbucks kiest Kumpany voor...Nieuws Commercialreview Q1 2025: ING,...Nieuws Emotionele waarde van een fiets...Nieuws Act Good Report 2025: 'Creativiteit...Nieuws Marktplaats lanceert campagne rond...Nieuws Dubai presenteert nieuwe...
- ContentmarketingNieuws Tabloo start speelse...Nieuws Sterk, creatief en vol lef - ANWB...Weblog Vier TikTok-ads die wél werken (en...Nieuws McDonald’s laat lef en...Nieuws Heineken introduceert ‘The Flipper’...Nieuws Fjällräven opnieuw verkozen tot...
- DesignWeblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan Nieuws Philips lanceert OneUp elektrische...
- Food en RetailNieuws Pepsi en Vrumona lanceren grote...Nieuws Hema kiest voor Nedap bij...Nieuws Xenos en Sanny Verhoeven lanceren...Nieuws Supermarkten en leveranciers...Nieuws Rituals lanceert eerste 'airport...Nieuws KitKat ruilt smartphones in voor...
- MediaNieuws Nieuwe Dumpert-serie volgt...Nieuws 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken...Nieuws NMO breidt luisteronderzoek uit met...Nieuws AvroTros analyseert kijkgedrag met...Weblog [column] Kijkgedrag: Arjen Lubach...Nieuws Audify lanceert platform voor...
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #3Nieuws Swapfiets lanceert speelse...Nieuws [digital detox] Rozemarijn Koopmans...Nieuws 'Verkeer naar websites daalt'Nieuws Starfeed als alternatief voor...Nieuws Naast Perplexity mengt ook Amazon...
- SponsoringNieuws Coca-Cola nieuwe Official Partner...Nieuws KNVB en DPG Media verlengen...Nieuws Van kantine tot klimaatneutraalNieuws Topschaatser Marijke Groenewoud:...Nieuws Adyen Giving haalt 25 miljoen euro...Nieuws Marie-Stella-Maris steunt Wereld...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- New Dutch Wave organiseert tour naar... 19-03-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management