[100e designpanel] Door en voor Groningers
- Design
- 22 jan 2020 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Corporate designDesignpanel
- 22 jan 2020 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
De keuze voor het 100e Designpanel is gevallen op de nieuwe identiteit van onze noordelijkste provincie. Tijdens het proces werd door initiatiefnemer Marketing Groningen nauw samen gewerkt met meer dan 200 Groningers en design- en illustratiestudio Maki.
In de nieuwe huisstijl is een hoofdrol weggelegd voor een nieuw lettertype - met de toepasselijke naam Gronika - en een nieuw logo. Ook is er een eigen kleurenpalet ontwikkeld op basis van de historie van Groningen, het Gronings landschap en iconische Groningse gebouwen. Daarnaast komt er ook een rechtenvrije beeldbank, die door iedereen gebruikt kan worden. Het nieuwe merk Groningen is zichtbaar in de vernieuwde VVV, onder de nieuwe naam Groningen Store gevestigd in het Forum Groningen en er is een online toeristisch platform gelanceerd: visitgroningen.nl. Sandra Lambers, Marketing Groningen: ‘Marketing Groningen is in 2003 opgericht vanuit de behoefte naar gezamenlijke stadspromotie om meer toeristen te trekken, hen langer te laten verblijven en meer geld uit te laten geven. De afgelopen jaren is de opdracht van Marketing Groningen uitgegroeid van toeristische marketing voor stad en provincie naar een integrale regiomarketingaanpak gericht op bezoekers, bewoners, bedrijven en brains (studenten en kenniswerkers). In 2003 bij de oprichting is gekozen voor de kleur oranje omdat Groningen in eerste instantie werd gepositioneerd als evenementenstad. Oranje viel op en stond voor vitaliteit, gezelligheid en gretigheid. Dit heeft 16 jaar lang trouwe dienst bewezen en zelfs een Effie gewonnen in 2008. Nu zijn de kernwaarden: Ruimte, Pioniersgeest en Karakter. Er zijn twee ‘aspiraties’ gedefinieerd: Gro Green (een betere wereld) en Gro Quality (een beter leven). En dat leidt tot één merkessentie: combinatiekracht. Op basis daarvan is de nieuwe visuele identiteit ontwikkeld. Het idee is dat iedereen in de provincie gebruik kan maken van die stijl: van ondernemers tot onderwijs, van initiatieven de overheid tot initiatieven van burgers.
Marc van Eck, MD & co-founder New Growth Strategies: Als echte Groninger geef ik graag feedback. Het lettertype is mooi en karakteristiek, maar ik heb sterk het gevoel dat ik het al eerder heb gezien en alhoewel het goed past in de huidige tijdgeest is het te weinig bijzonder voor mijn Groningen. Ik proef de pioniersgeest niet. En dan het beroemde zinnetje Er gaat niets boven Groningen. Ik weet dat er veel fans zijn, het topografisch klopt, lekker blijft hangen en Groningen een mooie stad is. Maar waar is het niet. Als ik door de stad loop, is het ook wel wat scharrig en dat is juist leuk aan de stad. De stad en de mensen lopen een beetje achter en dat voel je. Ook in het Ommeland, waar mijn vrouw vandaan komt, is het soms prachtig en onverwacht, maar ook vaak desolaat, guur en gewoonweg lelijk. Dat is de charme van Groningen, het is niet allemaal geweldig en dat hoeft ook niet. Hier kan en mag dat nog. Ik had zo gehoopt op: Groningen. Beter wordt het niet en dat hoeft ook niet. Gemiste kans, zesje.
6
Het lettertype vind ik briljant
Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Mooie stap voor stad & provincie. Er ligt een goed doordachte strategie aan ten grondslag en dat zie je in het resultaat. Het lettertype vind ik briljant, het voelt als ‘Groningen’, lastig om in woorden te vatten, maar voor mij klopt het helemaal met de waarden die ze willen uitstralen. Het is ook lekker eigen en dat helpt in het bouwen van een sterk merk. Het kleurenpalet ziet er fris en natuurlijk uit; passend geheel van kleuren met voldoende diversiteit om niet saai te worden. Dan de vormentaal, meer specifiek de rechthoek die van het woordmerk Groningen een echt logo maakt: de toepassing hiervan is nogal variabel en in positieve zin ‘speels’ te noemen. De keerzijde is dat dat ten koste gaat van consistentie. De uitstraling van het logo is nu nogal versnipperd, waarbij de rechthoek soms wordt weggelaten en als alternatief wordt er gewerkt met een icoon van hoofdletter G met de pay-off als cirkel daar omheen. Met de beperkte middelen die er zijn, vraag ik me af of je er zo uithaalt wat er in zit. Maar er zijn voldoende handvatten om Groningen naar de toekomst toe nog steviger op de kaart te zetten.
7
Willem van Wijk, eigenaar Groei Marketing: Groningen wil een sterker imago creëren voor zowel stad als provincie met een nieuwe identiteit. Met in de hoofdrol een nieuw lettertype en daarmee een nieuwe G. Toen ik de inhoud van de eerste alinea las, schrok ik. De G is veel minder belangrijk voor de identiteit dan de alom bekende slogan Er gaat niets boven Groningen. Gelukkig blijft deze zin gehandhaafd en aangezien de kleur oranje toch al niet relevant en uniek is voor Groningen, zien we eigenlijk niets meer dan een nieuwe G in een andere kleur en een ander lettertype. Van een echt nieuwe identiteit is daarmee dus geen sprake. Is dit dan erg? Nee, iets wat goed is moet je ook niet willen veranderen. Het is gewoon wat moderner en beter uitgewerkt. Met behoud van de kracht van het bestaande. Gewoon prima dus. Of dit dan het antwoord is op een sterker imago? Ik ben benieuwd wat Groningen Marketing nog meer gaat doen om hier echt invulling aan te geven.
7
Irene van der Zwan, Marketing- en Relatiemanager MKB Amsterdam: Wat een geweldige toolkit voor Groningse instellingen! Van strategie tot uitwerking in (uitleg) kernwaarden, huisstijl en beelden. Dit vind ik nu echt klasse! Voorheen had de leus Er gaat niets boven Groningen nog niet zo’n diepe uitgewerkte merklading als nu. De missie en visie van Groningen worden heel begrijpelijk en volgens het karakter en DNA uitgelegd. Herkenbaar en het laat de Groninger drive zien van heden, verleden en toekomst. Het ‘koppige’ van Groningers wordt omgeturnd door kracht en doorzettingsvermogen. Het woord ‘ruimte’ wordt magistraal ingevuld en vertaald naar ruimte voor het zelf creëren. Het logo is een prachtig keurmerk voor Groningse instellingen. Het geeft een gevoel van trots en verbondenheid. De beeldbank is een fantastisch goed initiatief. Hoe vaak loop je niet aan tegen foto’s waar een auteursrecht op zit en waar je voor moet betalen. Kleine instellingen als musea en B&B komen dan met slechte zelf gefotografeerde beelden of kiezen een mooie van internet en krijgen vervolgens een boete. Door deze beeldbank bevorder en bewaak je de eenheid, kwaliteit en gekozen kleurenpracht. Ook het groen van ‘Groeninger’ past. Kortom, hulde voor dit uitstekend uitgewerkte Groninger Marketing.
9
Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar (part of Dept): Groningen schrijft van zichzelf dat het stoer, authentiek en ongerept is. En een deel van dat Groningse gevoel komt ook terug in de stijl. Het logo is simpel, zelfs bijna geen logo. De site is helder en zonder fratsen. Misschien is het op punten ook tè nuchter. De site is namelijk wat generiek in lay-out en de fotografie zou beter kunnen. Groningen heeft unieke kwaliteiten en die kunnen veel sprekender in beeld worden gebracht zodat het je direct in je hart raakt. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de identiteit. Ik vind het een hele sterke keuze om voor de typografie te gaan als herkenbaar element. Dat past perfect bij de Gronings cultuur: direct, duidelijk en geen vorm-sausjes. Je ziet op de merchandise hoe goed dat kan werken. Alleen is de keuze van typografie wat ouderwets. De letter lijkt zich ook niet helemaal thuis te voelen op de site.
6
Alef de Jong, oprichter/creatief strateeg Wunder: Groningen vernieuwt en heeft het alarmoranje logo ingeruild voor een ingetogen merkstijl. Gelukkig blijft de pay-off: ‘Er gaat niets boven Groningen’ behouden. De nieuwe merkstijl leunt op het - in Groningen ontwikkelde - lettertype Gronika. Een mooie stilistische letter de fluistert in plaats van schreeuwt met een vrij ingetogen kleurpalet. Het totaal is mooi en rustig, maar ook introvert. Het sluit mijn inziens niet aan bij de kernwaarden pioneersgeest en karakter, want dat heeft het niet genoeg.
6
Misschien is het op punten ook tè nuchter
Stefan Pangratz, design director VBAT: Als elk woord, elke boodschap in de krant, online of op een mok je logo wordt en aan je merk gekoppeld wordt, zonder het logo te plaatsen, dan is dat branding op het hoogste niveau. Met een letter die staat voor het karakter van Groningen, beetje hoekig en een beetje bijzonder, maar met heel veel trots en alleen in hoofdletters. Maar het gaat niet alleen om opvallen en communiceren, er zit ook een prachtige verfijning in de stijl. Bijvoorbeeld in het gebruik van kleuren op basis van het herkenbare landschap en bijzondere Groningse gebouwen. Wat mij betreft ligt de benchmark voor regio- en citybranding in Nederland vanaf nu in Groningen.
10
Jop Quirindongo, Lowres Studio: Wat mij betreft niet zo geslaagd. Het ziet er allemaal wel netjes uit, maar ik mis karakter en herkenbaarheid. Als ik uit m’n hoofd zou moeten beschrijven hoe de nieuwe huisstijl van Groningen eruit ziet, dan zou ik met moeite een opvallend element kunnen opnoemen. En dat is niet goed voor een merkidentiteit. Jammer!
4
Dit designpanel stond in MarketingTribune 01, 2019. Merk- en designstrateeg Roel Stavorinus RM schreef een column over de nieuwe huisstijl.
Eerdere designpanels:
99. The Flower Farm
98. Hooghoudt
97. Meervaart door Das Buro
96. Bastardo door Van Heertum
95. I Am Toro
94. Knaks door Anthem
93. Zeeman door Dept
92. Mahler Festival 2020 door VBAT
91. Scheepvaartmuseum door Thonik
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy
60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024