[column] SearchGPT: de nieuwe zoekervaring die alles verandert (of toch niet?)
Google is al jaren de koning van zoekmachines, met meer dan 90% marktaandeel. Toch lijkt er eindelijk wat beweging te komen. Niet door een directe concurrent, maar door een nieuwe manier van zoeken: SearchGPT.
[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
Steeds meer organisaties worden geconfronteerd met obstakels als gevolg van wijzigende marktomstandigheden. Stijgende inflatie, een recessie die op de loer ligt, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Het zijn slechts een paar voorbeelden van omstandigheden die grote impact hebben op het resultaat en mogelijk zelfs het voortbestaan van de organisatie. Hoewel deze problemen geen gevolg zijn van de huidige marketingactiviteiten, wordt vaak wel verwacht dat marketing met de oplossing komt.
[column] Goede copy is ook goed kijken
Kijk maar eens. Deze hieronder, van Aad Kuijper, destijds met art director Cor den Boer. Zo is het een gevaarlijke bocht. Zo niet. Een handigheidje? Een trucje? Dacht het niet.
[column] Cringe of cool?
Je hebt ze vast voorbij zien komen, video’s met ‘Gen Z scripts’: je ziet een oudere persoon in beeld die een script volgt dat door een jongere Gen Z-collega geschreven is. Gescripte cringeness. Hoe werkt het eigenlijk met jongerentaal? Mag je die als volwassene gebruiken om jongeren aan te spreken?
[column] Haak in bij moment en op de consument
Advertising rond actuele momenten, daar hoef je creatives nooit een briefing voor te geven. Koninginnedag en Koningsdag, de Elfstedentocht, Moederdag, Sinterklaas, Kerst en ja, recentelijk nog Prinsjesdag.
[column] Hoe dan?
Hoe je iets zegt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Een wijze les voor het dagelijks leven, maar zeker ook belangrijk voor merken. In de zoektocht naar de inhoudelijke boodschap, gaat er te vaak te weinig aandacht naar hoe het gezegd wordt. Zonde van de effectiviteit.
[column] Het duivelse dilemma van data
Data. Het is een van de toverwoorden van vandaag. Marketeers, brandmanagers en communicatieprofessionals zijn niets zonder data. Alles moet datadriven zijn, zodat we zeker weten dat de keuzes die we maken valide en waar zijn. Zolang onze keuzes gebaseerd zijn op data, maken we geen fouten. Althans dat denken we.
[column] Vertrouwen
Tijdens het recente verkiezingsdebat tussen Donald Trump en Kamala Harris heeft Trump meer dan 30 onjuiste beweringen gedaan, volgens factcheckers van CNN. Harris kwam er met slechts één onjuiste bewering vanaf volgens CNN, waarbij sommige van haar claims als misleidend kunnen worden beschouwd. Dit leidt tot reflectie op (merk)vertrouwen.
[column] Voor vertrouwen is geen keurmerk nodig
Eenderde van de consumenten ziet geen verschil tussen betrouwbare duurzaamheidskeurmerken en neplogo’s of valse claims, toont recentelijk onderzoek van Motivaction aan. Dat verbaast ons niets.
[column] Betutteling
‘Meer groente, meer vezels, meer fruit, minder suiker, minder zout. Zo zet je een stapje in de goede richting…’, aldus de Allerhande van deze maand. Hierin worden lezers opgeroepen een ‘stapje beter te koken’. En dat in tijd, dat het aantal fastfoodrestaurants in 10 jaar tijd met meer dan de helft is gestegen.
[column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?
Onlangs vroeg een gewaardeerde vakgenoot zich op LinkedIn af waarom we vaklieden zoals elektriciens en bakkers blind vertrouwen, maar marketeers niet. Toen ik de vraag las, dacht ik meteen het antwoord te weten: wij marketeers zitten tegenwoordig zo vol met bullshit dat het onze reputatie schaadt. Een goed voorbeeld is het lachwekkende aantal persberichten dat we over ‘onszelf’ sturen
[column] Merkpositionering
Merkpositionering. Mooi begrip, maar wat is het eigenlijk? In de dagelijkse praktijk komen we veel verschillende soorten definities tegen, vaak gebaseerd op verschillende modellen van archetypes tot organisatiewaarden en van behoeftenmatrixen tot USP-modellen. Maar of deze modellen nu werkelijk invulling geven aan de merkpositionering, wagen wij te betwijfelen.
[column] Hoe beschermen we muzikale creativiteit? (3)
Het laatste artikel van Niels de Jong van Tambr van zijn drieluik over muziek en AI: 'Je eerste tekening is nog geen cultureel erfgoed.'
[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: Sint-vibes overal, Gen Z-invasie & door naar de ChinChin
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg
Creativiteit is essentieel voor elke organisatie en toch wordt de nadruk steeds vaker gelegd op rationaliteit. Organisaties richten zich, vaak onder druk van aandeelhouders, op kortetermijnresultaat waardoor marketeers veelal de rol van performance marketeers moeten spelen. Hetzelfde zie je aan bureauzijde waar de toegenomen focus op technologie steeds meer ten koste gaat van creativiteit. Het idee wordt steeds meer ondergeschikt aan de executie, wat je uiteindelijk ook terug ziet in het resultaat.
[column] Generatie Alpha gaat onze wereld op zijn kop zetten
Terwijl marketeers nog steeds bezig zijn met het begrijpen en bereiken van Gen Z, klopt Gen Alpha al hard op de deur. Het is de eerste generatie die volledig in de 21e eeuw is geboren. Gen Alpha’s zijn niet alleen de klanten van morgen van de merken waar wij voor werken. Het zijn óók de collega’s van morgen. En er lopen er hier bij mij thuis twee rond, dus ik ben in de gelegenheid om ze goed te bestuderen.
[column] Doe mij maar een abonnementje
De groei van abonnementsmodellen is een belangrijke trend in de moderne economie, aangedreven door veranderende consumentenvoorkeuren en technologische vooruitgang.
[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken
Als marketeer leef en adem je jouw merk, en het lijkt alsof elke keuze die je maakt van het grootste belang is. Het perspectief van de klant is minder intens. Voor die klant is jouw merk vaak slechts een van de vele indrukken die dagelijks op hem of haar afkomen. Jouw merk is dus niet het centrum van zijn wereld. Dat is even schrikken.
[column] Doe gekker dan gek
Doe eens gek, dat is al goed. Doe eens gekker, dat is nog beter. Gek is alles wat afwijkt. Dit is de industrie die daar een vak van heeft gemaakt. Gek doen is waar we ons geld mee verdienen. Wat wij doen kan niet gek genoeg zijn. Want gek is de tegenpool van gewoon en gewoon is onze grootste vijand.
[column] Bedacht door een mens
Op festival South by Southwest in Austin in de VS maakte James Taylor, Head of Design van TBWA Media Arts Lab - hét bureau dat alles voor Apple doet - het statement dat een idee vaag blijft zolang het niet gevisualiseerd is. Hoe goed het ook op papier staat, iedereen kan er nét een ander beeld bij hebben.
[column] Klantkennis: van mokken naar makkie
Voor marketeers is klantkennis een onmisbaar element in het creatieproces. Waar raak je de consumenten mee? Wat heeft waarde? Waar gaan ze ‘op aan’? Marktonderzoek is de meest logische reflex, maar nog steeds zie ik marketeers mokken als er klantkennis opgehaald moet worden. Nergens voor nodig!
[column] De toekomst van marketing is menselijk
Niet zo lang geleden was ik op bezoek bij de specialisten in sonic branding van Amp Amsterdam. Echte geluidstovenaars. Er ging een wereld voor me open. Goed idee om daar binnenkort ook eens column over te schrijven, maar ik wil het nu graag over iets anders hebben: AI.
[column] Tesla X Trump: gok of geniaal?
Zeer recent liet Elon Musk de wereld weten dat hij de kandidatuur van Trump nadrukkelijk steunt. Hij heeft hem zelfs in totaal zo’n 250 miljoen dollar aan donaties toegezegd. Slim of dom?
[column] De paradox van muzikale AI (1)
Het eerste artikel van een drieluik over muziek en AI, geschreven door Niels de Jong van Tambr: ‘De uitdaging is om de voordelen van AI te omarmen, zonder in een muzikaal keurslijf gedwongen te worden.’
[column] Tussen de verwende yuppen: Jonas Kooymans Havermelkelite
Ik maakte me wel zorgen... Jonas Kooymans 'De Havermelkelite' begint met een test. Als je 75% scoort, dan hoor je bij die nieuwe yuppengroep. Zou ik, met mijn VanMoof, er ook een zijn? Dat viel mee, maar Kooyman fileert wel haarscherp de anderen, hoe ze bewegen in de grote steden, hoe ze eten, hoe ze zich gedragen, recenseert Daan van der Valk.
[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen
In de huidige markt, waarin het steeds moeilijker is om gekwalificeerd personeel te werven en te behouden, wordt de rol van marketing steeds belangrijker. Onderwerpen als Employer Branding, Internal Branding en de bijbehorende organisatiecultuur of zelfs cultuurtransformatie krijgen steeds meer aandacht. Het is echter veelal de afdeling HR die bij dit soort belangrijke organisatievraagstukken het voortouw neemt. Hier ligt echter een enorme kans voor de afdeling marketing, omdat juist branding de expertise is van de marketeer.
[column] Goede marketing gaat uit van massclusivity
Gen Z. Je kunt geen krant of vakblad openslaan of het gaat over Gen Z en steeds met dezelfde vraag: spelen we wel voldoende in op Gen Z? Gen Z, de eerste generatie die de wereld echt gaat veranderen. Ja, ja, waar hebben we dat eerder gehoord?
[column] Sportzomer
Al maanden kijken de media-exploitanten van Nederland reikhalzend uit naar de sportzomer. De 17e editie EK voetbal in Duitsland, de Tour de France en natuurlijk de Olympische Spelen in Parijs. Het moment dat heel Nederland aan de buis gekluisterd zal zitten, is om de Nederlandse successen te vieren. Wat trots al niet kan doen.
[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?
Een succesvolle online strategie is sinds de opkomst van zoekmachines vrijwel altijd gebouwd op een sterke aanwezigheid binnen het Google-ecosysteem, maar voor het eerst zie ik een mogelijke kentering. De opkomst van AI, samen met veranderingen in zoek- en winkelgedrag, brengt Google in het nauw.
[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: knaagdier met soepele heupen, ‘wat zeg jij als’ & waar blijft de zomer?!
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Ethical Agency Summit 2024: 'Zijn je marketingplannen oprecht?'
6 juni vond in Amsterdam de ‘Ethical Agency Summit 2024’ van het internationale netwerk Creatives for Climate plaats. Kernvraag aan de aanwezige marketing- en communicatieprofessionals: Hoe kan het beter, voor ons en voor de mensheid? Gijs de Swarte was namens MarketingTribune van de partij.
[column] Het imperfecte plaatje
Goede comedians zijn de koning(inn)en van de inzichten. Dankzij hun zelfkennis en kwetsbaarheid krijgen ze de lachers op de hand. Merken kunnen hier veel van leren. Want merken die zichzelf té serieus nemen, nemen die hun publiek wel serieus?
[column] MarketingAffairs 13: De perfecte business-case
Het schrijven van een overtuigende business-case is essentieel voor marketeers om het gewenste doel te bereiken. Of het nu een case is voor meer budget, een case voor meer mensen of een case om marketing meer beslissingsbevoegdheid te geven, je moet in staat zijn de ontvanger te overtuigen van jouw verhaal. Marketeers zijn in essentie uitstekende storytellers, maar waarom zien we dat niet genoeg terug in de business-cases die worden gepresenteerd?
[column] Retailmedia speelt met de instant hebberigheid van de mens
Retailmedia is booming business. Experts omschrijven retailmedia als alle media die een rol spelen in de shopping journey van de consument. Retailmedia wordt gezien als het kanaal waarin iedereen oriënteert, bezoekt, koopt en betaalt voor producten in een retailomgeving.
[column] AI: het speelkwartier is over
Met de goedkeuring van de EU-AI Act door het Europees Parlement is een nieuw tijdperk aangebroken voor de regulering van kunstmatige intelligentie. Dit vormt een cruciaal keerpunt voor technologiebedrijven, maar ook voor webwinkels die gebruikmaken van AI, schrijft Jesse Weltevreden - professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam- in zijn gastcolumn.
DOSSIER AliMama, de moeder aller retailmedia
‘Het volgende station voor deze Pepsi-trein is Jiaxing-centrum, deze Pepsi-trein stopt zo op Jiaxing-station, vergeet uw bezittingen niet.’ Dit hoorde ik in een hogesnelheidstrein vanuit Shanghai. Naast alle Pepsi-logo’s op en in de trein is blijkbaar zelfs het intercom-bericht te koop in de Chinese staatstreinen.
[longread] Learnings van een grootschalige AI contentproductie
'Grofweg tegelijkertijd met de explosie van AI en ChatGPT in de wereld begonnen we ons bedrijf. Content marketeers hadden het alleen nog maar over ChatGPT, AI en de prijs van een artikel. Want vanaf dat moment was het toch ineens een stuk goedkoper om content te produceren? We zaten in de perfect storm om dit te toetsen.' Matthijs Tielman van The Content Department deelt zijn vijf zeer interessante learnings.
[column] Ideation met AI; hoe heurt het eigenlijk?
Nieuwe producten, nieuwe diensten, nieuwe marcomideeën. Heerlijk losgaan en in een mum van tijd heb je honderden nieuwe ideeën. Ideegeneratie met behulp van AI is bij veel bureaus en organisaties de default geworden. En terecht: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De stap erna blijkt vaak veel lastiger. Want welke ideeën zijn nu de beste? Een klein betoog.
[column] 'In mijn tijd...'
Als er een markt is waar volop gemopperd wordt over de jongste generatie, dan is het wel de arbeidsmarkt: ze zijn lui, mondig en melden zich snel ziek. De huidige generatie jongeren heeft een andere visie wanneer het gaat om werken en dat leidt tot kansen, maar zeker ook tot fricties.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Kees van der Spek killt de smaak van Stëlz
- Google: Gemini Live spreekt nu vloeiend Nederlands
- [column] SearchGPT: de nieuwe zoekervaring die alles verandert...
- Stiva ontwerpt alcoholtest voor influencers
- Waarom de huidige pay-or-okay-modellen in strijd zijn met de AVG
- Onderzoek Visa: 31% online shoppers slachtoffer fraude
Laatste Nieuws
- Onderzoek Visa: 31% online shoppers... 26-11-2024
- Waarom de huidige... 25-11-2024
- Onderzoek door Warc en TikTok:... 25-11-2024
- Google: Gemini Live spreekt nu... 21-11-2024
- Kees van der Spek killt de smaak van... 21-11-2024
- Stiva ontwerpt alcoholtest voor... 21-11-2024