[column] Nu ook al in de advent...
Pasen is iets met een haas en eieren. Op Hemelvaartsdag hebben we vrij en dat is ook op tweede pinksterdag het geval. Kerstmis is vooral heel veel eten en drinken. Waar al die feestdagen voor staan? Geen idee. Maar de commerciële exploitatie is grenzeloos. Nu ook al in de weken van de advent.
[column] foodexpert Elody de Vries: 'Wat we op de menukaarten zullen zien'
Toen ik gevraagd werd om de foodtrends voor Jongereniconen 2025 te voorspellen, voelde ik een gezonde spanning. Na 16 jaar in de voedingsbranche en 9 jaar met mijn neus in de foodtrends, durf ik me nog niet snel in de rol van voorspeller te begeven. Ik ben namelijk geen waarzegger. Wat ik wél doe, is conceptontwikkeling op basis van trends: trends analyseren vanuit specifieke doelgroepen en niches en proberen deze te vertalen naar haalbare concepten.
[column] Rapportage als katalysator voor toekomstbestendigheid
Duurzaamheid begint bij transparantie. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die vanaf 2024 van kracht is voor grotere bedrijven in de EU, verplicht ze om heel transparant en gedetailleerd te rapporteren over hun milieu-, sociale en governance-impact. Isabel Boerdam geeft een recap van CSRD Day 2024: 'dit is een katalysator'.
[column] De klantreis: jeuk- of sleutelwoord?
Volgens Japke-d. Bouma zijn termen als 'klantreis' vaak lege hulswoorden: concepten die hun glans verliezen door overmatig gebruik en een gebrek aan echte inhoud. Zijn we in de marketing- en communicatiewereld echt te ver doorgeschoten in ons gebruik van deze termen?
[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
Steeds meer organisaties worden geconfronteerd met obstakels als gevolg van wijzigende marktomstandigheden. Stijgende inflatie, een recessie die op de loer ligt, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Het zijn slechts een paar voorbeelden van omstandigheden die grote impact hebben op het resultaat en mogelijk zelfs het voortbestaan van de organisatie. Hoewel deze problemen geen gevolg zijn van de huidige marketingactiviteiten, wordt vaak wel verwacht dat marketing met de oplossing komt.
[column] Goede copy is ook goed kijken
Kijk maar eens. Deze hieronder, van Aad Kuijper, destijds met art director Cor den Boer. Zo is het een gevaarlijke bocht. Zo niet. Een handigheidje? Een trucje? Dacht het niet.
[column] Jaguar: De dood of de gladiolen?
Jaguar heeft een nieuwe visuele merkidentiteit. Zelden was er zoveel te doen rondom de presentatie van een nieuwe stijl voor een bestaand automerk. Deze mate van ophef zie je gewoonlijk alleen bij voetbalclubs die hun koers wijzigen.
[column] De paradox van kerst
Het is weer de tijd van de kerstcommercials. Menig merk laat zich zien. Wanneer is een kerstcommercial nu eigenlijk echt succesvol?
[column] De groten kunnen nog veel leren van de kleintjes
Al vaker gezegd: we kunnen wel doen alsof marketingcommunicatie en reclame maken rocket science is, maar dat is het natuurlijk niet. In de kern komt het er echt gewoon op neer een aardige boodschap te formuleren voor wat we aan te bieden hebben en die dan zo aardig mogelijk de wereld in slingeren.
[column] ... want hier krijg ik het benauwd
‘Ik denk dat ik een plezierroker ga worden. Het ziet er bij acteurs altijd zo elegant uit en het is een goede manier om er even tussenuit te knijpen als het ergens niet gezellig is.’ Het is zomaar een flard van een opgevangen gesprek tussen scholieren, de reactie laat zich raden.
[column] Radio killed the video star
Heb ik het al over mijn liefde voor radio gehad? Radio is altijd mijn favoriete kanaal geweest voor vermaak en informatie. Misschien omdat ik het geduld niet heb om een paar uur voor een scherm te blijven zitten. Misschien omdat toen ik een tiener was, het - nu legendarische – Brionvega-radiotoestel in mijn ouderlijke huis altijd aan stond, we maar een paar uur per dag tv mochten kijken en het internet natuurlijk nog helemaal niet bestond.
[column] Er zijn geen kleine klusjes
Er kunnen kleine merken zijn, er kunnen kleine bedrijfjes zijn, er kunnen kleine budgetten zijn. Maar zodra je die als copywriter op je bord krijgt, zijn het geen kleine klusjes.
[column] Cringe of cool?
Je hebt ze vast voorbij zien komen, video’s met ‘Gen Z scripts’: je ziet een oudere persoon in beeld die een script volgt dat door een jongere Gen Z-collega geschreven is. Gescripte cringeness. Hoe werkt het eigenlijk met jongerentaal? Mag je die als volwassene gebruiken om jongeren aan te spreken?
[column] Wat als duurzaamheid een moetje is?
Door de CSRD-wetgeving worden veel bedrijven verplicht te rapporteren én communiceren over hun duurzaamheidsactiviteiten. Een moetje, dus. Of niet? Wat doe je als jouw organisatie eigenlijk helemaal niet zo duurzaam is, maar nu wel over duurzaamheid moet communiceren?
[column] 'Employer branding is geen vak apart'
‘We are Ladies and Gentlemen serving Ladies and Gentlemen’. Het veelgeprezen motto van Ritz-Carlton zet niet alleen een hoge standaard in service, de betekenis ervan is veel groter. Iedereen die voor Ritz-Carlton werkt, van bordenwasser tot CEO is een lady of een gentleman, iemand met klasse en stijl, iemand die er toe doet. De belofte heeft een cultuur van excellentie gecreëerd. Excellente werknemers die niet anders kunnen dan excellente service bieden, ze zijn het aan zichzelf verplicht.
[column] Copywriting gaat ook over weglaten
Biep, zeg! Wat is dit goed van Bud Light. Zaken zo vertellen dat mensen het voor zichzelf invullen. Je zou dat zoveel mogelijk moeten nastreven. Omdat je dan het minst dwingend bent en dat vinden mensen over het algemeen wel prettig van advertising. Dat zie je niet heel veel gebeuren.
[column] De dealeradvertentie hoeft geen moetje te zijn
Porsche heeft niet veel te bewijzen. De wereld kent het merk van de snelle modellen met de prachtige lijnen. Maar zelfs Porsche kan zich niet veroorloven om rustig te wachten tot de geslaagde clientèle vanzelf de showrooms binnen loopt.
[column] Haak in bij moment en op de consument
Advertising rond actuele momenten, daar hoef je creatives nooit een briefing voor te geven. Koninginnedag en Koningsdag, de Elfstedentocht, Moederdag, Sinterklaas, Kerst en ja, recentelijk nog Prinsjesdag.
[column] Hoe dan?
Hoe je iets zegt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Een wijze les voor het dagelijks leven, maar zeker ook belangrijk voor merken. In de zoektocht naar de inhoudelijke boodschap, gaat er te vaak te weinig aandacht naar hoe het gezegd wordt. Zonde van de effectiviteit.
[column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller
Er is nog altijd veel discussie over de toegevoegde waarde van marketing, terwijl de essentie van marketing juist draait om het creëren van toegevoegde waarde. Marketing wordt echter nog te vaak gezien als stafafdeling met uitvoerende en ondersteunende taken, waardoor het veelal wordt behandeld als kostenpost. Daarmee doen organisaties zichzelf echter enorm tekort. Marketing is namelijk een katalysator en, indien goed uitgevoerd, een accelerator van groei.
[column] Mark Ritson over Dom Pérignon en de kracht van schaarste
De zomer van 2023 in Frankrijk kende ongewoon weer met veel vochtigheid, een hittegolf en temperatuurdalingen. Vincent Chaperon, keldermeester van topmerk Dom Pérignon, volgt dit met zorg: het jaar 2023 is door zijn huis gecancelled. En dat is heel slim volgens marketingprofessor Mark Ritson. Een interessante case.
[column] Het duivelse dilemma van data
Data. Het is een van de toverwoorden van vandaag. Marketeers, brandmanagers en communicatieprofessionals zijn niets zonder data. Alles moet datadriven zijn, zodat we zeker weten dat de keuzes die we maken valide en waar zijn. Zolang onze keuzes gebaseerd zijn op data, maken we geen fouten. Althans dat denken we.
[column] Proef de mythe
Je vraagt het je toch telkens weer af hoe het mogelijk is, dat mensen er steeds weer intuinen. Ook mensen, die van zichzelf denken, dat ze er verstand van hebben en dus voor 15.000 euro een fles wijn kopen, die nog geen drie euro waard is. Maar wél met een mooi etiket.
[column] Ontregel
De enige regel in advertising is: Ontregel. Wanneer alle kennis over commerciële communicatie vloeibaar zou zijn en je zou het door een fijnmazige zeef gooien, is dit wat je overhoudt.
[column] Wat je kan leren van duurzaamheidsrapportages
De meeste bedrijven zijn pas CSRD-rapportageplichtig vanaf 2026. Echter, zien we nu al menig duurzaamheidsverslag, -rapport of -magazine verschijnen. Waarom is het slim om daar nu al mee aan de slag te gaan? En wat kunnen we van deze verslagen leren?
[column] Vertrouwen
Tijdens het recente verkiezingsdebat tussen Donald Trump en Kamala Harris heeft Trump meer dan 30 onjuiste beweringen gedaan, volgens factcheckers van CNN. Harris kwam er met slechts één onjuiste bewering vanaf volgens CNN, waarbij sommige van haar claims als misleidend kunnen worden beschouwd. Dit leidt tot reflectie op (merk)vertrouwen.
[column] Voor vertrouwen is geen keurmerk nodig
Eenderde van de consumenten ziet geen verschil tussen betrouwbare duurzaamheidskeurmerken en neplogo’s of valse claims, toont recentelijk onderzoek van Motivaction aan. Dat verbaast ons niets.
[column] Betutteling
‘Meer groente, meer vezels, meer fruit, minder suiker, minder zout. Zo zet je een stapje in de goede richting…’, aldus de Allerhande van deze maand. Hierin worden lezers opgeroepen een ‘stapje beter te koken’. En dat in tijd, dat het aantal fastfoodrestaurants in 10 jaar tijd met meer dan de helft is gestegen.
[column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?
Onlangs vroeg een gewaardeerde vakgenoot zich op LinkedIn af waarom we vaklieden zoals elektriciens en bakkers blind vertrouwen, maar marketeers niet. Toen ik de vraag las, dacht ik meteen het antwoord te weten: wij marketeers zitten tegenwoordig zo vol met bullshit dat het onze reputatie schaadt. Een goed voorbeeld is het lachwekkende aantal persberichten dat we over ‘onszelf’ sturen
[column] Merkpositionering
Merkpositionering. Mooi begrip, maar wat is het eigenlijk? In de dagelijkse praktijk komen we veel verschillende soorten definities tegen, vaak gebaseerd op verschillende modellen van archetypes tot organisatiewaarden en van behoeftenmatrixen tot USP-modellen. Maar of deze modellen nu werkelijk invulling geven aan de merkpositionering, wagen wij te betwijfelen.
[column] Hoe beschermen we muzikale creativiteit? (3)
Het laatste artikel van Niels de Jong van Tambr van zijn drieluik over muziek en AI: 'Je eerste tekening is nog geen cultureel erfgoed.'
[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: Sint-vibes overal, Gen Z-invasie & door naar de ChinChin
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg
Creativiteit is essentieel voor elke organisatie en toch wordt de nadruk steeds vaker gelegd op rationaliteit. Organisaties richten zich, vaak onder druk van aandeelhouders, op kortetermijnresultaat waardoor marketeers veelal de rol van performance marketeers moeten spelen. Hetzelfde zie je aan bureauzijde waar de toegenomen focus op technologie steeds meer ten koste gaat van creativiteit. Het idee wordt steeds meer ondergeschikt aan de executie, wat je uiteindelijk ook terug ziet in het resultaat.
[column] De lol van lekker wroeten tot je 't hebt
De lol van lekker wroeten tot je 't hebt... Gisteren stond de inspiratie voor deze post zomaar in onze tuin. Op zoek naar de wortel. Het ziet er anders uit, maar het verschilt niet zoveel van wat ik zit te doen, bedacht ik me. Het is wroeten om te vinden wat je zoekt. In mijn geval zijn dat de roots van wat een fundamenteel merkverhaal kan worden.
[column] Generatie Alpha gaat onze wereld op zijn kop zetten
Terwijl marketeers nog steeds bezig zijn met het begrijpen en bereiken van Gen Z, klopt Gen Alpha al hard op de deur. Het is de eerste generatie die volledig in de 21e eeuw is geboren. Gen Alpha’s zijn niet alleen de klanten van morgen van de merken waar wij voor werken. Het zijn óók de collega’s van morgen. En er lopen er hier bij mij thuis twee rond, dus ik ben in de gelegenheid om ze goed te bestuderen.
[column] Doe mij maar een abonnementje
De groei van abonnementsmodellen is een belangrijke trend in de moderne economie, aangedreven door veranderende consumentenvoorkeuren en technologische vooruitgang.
[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken
Als marketeer leef en adem je jouw merk, en het lijkt alsof elke keuze die je maakt van het grootste belang is. Het perspectief van de klant is minder intens. Voor die klant is jouw merk vaak slechts een van de vele indrukken die dagelijks op hem of haar afkomen. Jouw merk is dus niet het centrum van zijn wereld. Dat is even schrikken.
[column] Een goede pay-off schrijf je voor altijd
Laat ik het voor een keer onbeschaamd onbescheiden aanvliegen. Hier wat pay-offs die ik zelf bij elkaar schreef door de jaren heen. Een slimme meid is op de toekomst voorbereid. Al 't goeie komt van Melkunie koeien. Red Band, als je voor pret bent.
[column] Doe gekker dan gek
Doe eens gek, dat is al goed. Doe eens gekker, dat is nog beter. Gek is alles wat afwijkt. Dit is de industrie die daar een vak van heeft gemaakt. Gek doen is waar we ons geld mee verdienen. Wat wij doen kan niet gek genoeg zijn. Want gek is de tegenpool van gewoon en gewoon is onze grootste vijand.
[column] Bedacht door een mens
Op festival South by Southwest in Austin in de VS maakte James Taylor, Head of Design van TBWA Media Arts Lab - hét bureau dat alles voor Apple doet - het statement dat een idee vaag blijft zolang het niet gevisualiseerd is. Hoe goed het ook op papier staat, iedereen kan er nét een ander beeld bij hebben.
[column] De paradox van muzikale AI (2)
De titel van het tweede artikel in het drieluik over muziek en AI luidt: ‘De grenzen van muzikale zeggingskracht’. Niels de Jong van Tambr: ‘Muzikale zeggingskracht zit niet in de noten, maar in de ontmoeting met de luisteraar.’
[column] Klantkennis: van mokken naar makkie
Voor marketeers is klantkennis een onmisbaar element in het creatieproces. Waar raak je de consumenten mee? Wat heeft waarde? Waar gaan ze ‘op aan’? Marktonderzoek is de meest logische reflex, maar nog steeds zie ik marketeers mokken als er klantkennis opgehaald moet worden. Nergens voor nodig!
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nieuwe vuurwerkcampagne... 19-12-2024
- Interview: Van saaie snijboon tot... 17-12-2024
- Interview: 'Jongeren willen geen... 16-12-2024
- Interview: Hema verovert TikTok met... 12-12-2024
- MyHeritage animeert LiveMemory met AI27-11-2024