Biografie Sinds april 2009 werk ik als beeld- en eindredacteur voor MarketingTribune. Daarnaast ben ik ook redacteur van onze mooie titel, zowel voor print als site en events.
Nanny Kuilboer
Kerst 2024: Smyths X Accenture Song
Bij MarketingTribune volgen we gewoontegetrouw de opvallendste nationale en internationale kerstcommercials. Dit keer de kerstcampagne van Smyths Toys Superstores. Smyths? Ja Smyths, de Ierse speelgoedketen die recent de deuren opende in Nederland.
Ziggo en Netflix lanceren Netflix en Ziggo Sport Totaal
Met een gezamenlijke reclamecampagne introduceren Ziggo en Netflix een nieuwe 'bundel' met live sport en entertainment: het Netflix & Ziggo Sport Totaal-pakket.
Better Places lanceert online campagne voor duurzaam reizen
Reisorganisatie Better Places lanceert in samenwerking met bureau Gardeners een online campagne getiteld ‘All-exclusive’ als alternatief voor en met een knipoog naar het welbekende all-inclusive reizen.
7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding: 'Doelgroeponderzoek is altijd het startpunt'
Neerlands trots hightechbedrijf ASML, voortgekomen uit Philips en gevestigd in Veldhoven, vindt employer branding dusdanig belangrijk dat Jojanneke Meewis er head of employer brand communications Europe is: ‘Wij richten ons voornamelijk op landen en regio’s waar onze doelgroep zich bevindt en waarvan wij weten dat er een verhuisbereidheid naar Nederland is.’
DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
De drang naar personalisatie lijkt grenzeloos, maar tegen welke prijs? Consumenten ruilen hun privacy in voor gepersonaliseerde aanbiedingen, een trend die steeds meer vragen oproept over ethiek en de toekomst van marketing. Wij vroegen ons panel te reageren op de stelling ‘Databased marketing is de nieuwe religie en consumenten offeren hun privacy op het altaar van personalisatie’.
Amal Kamar van Greetz: 'Marketing zou wel een goede PR-campagne kunnen gebruiken'
Amal Kamar is marketeer in hart en nieren. De Directeur Marketing van online kaartenmerk Greetz reageert in aflevering 114 van ‘Mijn Marketing’ op een aantal steekwoorden: ‘Dat penetratie de belangrijkst drijver is voor groei was een echte een eye-opener.’
De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal moment voor marketing'
Marketingdata en -analysebureau Kantar lanceert zijn jaarlijkse rapport met de marketingtrends voor het nieuwe jaar: ‘Marketing Trends 2025’. Het rapport is een weergave van de voorspellingen van experts ondersteund door houdings- en gedragsdata.
Zwijsen experimenteert op kinderen uit groep 3; missie geslaagd
Op basisschool De Stappen in Tilburg werd groep 3 onderdeel van een experiment. Wat gebeurt er als één klasgenootje bekent dat hij lezen nog erg moeilijk vindt? Een campagne van uitgeverij Zwijsen in samenwerking met reclamebureau LifeHunters.
Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan van tv naar audio'
Ingrid van Kempen is sinds begin 2024 Manager Merk & Communicatie bij verzekeraar Ohra. Voor aflevering 113 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Bij Ohra doen we ons uiterste best om het zo eenvoudig mogelijk te maken.’
Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
Uit onderzoek van trainingsinstituut de Baak blijkt dat meer dan de helft van de jongvolwassenen (t/m 34 jaar) stress ervaart op werk vanwege maatschappelijke thema’s. Godfried IJsseling, senior trainer van de Baak: ‘Toch blijkt het cruciaal voor de motivatie en het behoud van de jongere generatie werknemers.’
Shopping Awards open voor inschrijvingen
Je kunt je vanaf nu gratis inschrijven voor dé prestigieuze prijzen van de e-commercebranche. Dit jaar kun je kiezen uit maar liefst 6 vakprijzen, 29 publieksprijzen en de Ecommerce50 voor het snelst groeiende e-commercebedrijf. Win je één van de publieksprijzen? Dan maak je automatisch kans op de felbegeerde titel DHL Beste Webwinkel van het Jaar.
Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan volwassenen'
Uit onderzoek van de UvA gepubliceerd in ‘Science Advances’ is voor de eerste keer op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor reacties op social dan volwassenen. ‘Het heeft directe impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren.’
Scapino en FC Groningen lanceren Shirt van je dromen
Tijdens FC Groningen-FC Utrecht op zondag 20 oktober droeg het thuisteam een shirt van de 11-jarige Ruben Holwerda, winnaar van de ontwerpwedstrijd ‘Shirt van je dromen’ in samenwerking met Scapino. Het shirt is geproduceerd door Robey Sportswear en in beperkte oplage verkrijgbaar via de webshop van FC Groningen. De opbrengst gaat naar het Jeugdfonds Sport & Cultuur.
KNVB en Azerion Vrouwen Eredivisie lanceren campagne
In de nieuwe campagne van de KNVB en de Azerion Vrouwen Eredivisie worden meisjes geïnspireerd hun (voetbal)dromen na te jagen. De videoclip wordt begeleid door een nieuwe versie van ‘Rainbow in the sky’ van zangeres Mara Julia.
Saskia Hamminga-Roest van SeniorWeb: 'Er zijn 3,6 miljoen 65-plussers; dit is zo'n 20 procent van de bevolking'
Saskia Hamminga-Roest is Marketing & Communicatie Manager bij SeniorWeb, een vereniging met meer dan 150.000 leden opgericht in 1996, met als missie alle ouderen in Nederland te helpen digitaal vaardig te worden en te blijven. Voor aflevering 112 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Marketeers vinden het niet “sexy” om voor deze doelgroep te werken.’
Marjolijn van Dingenen van Lenovo: 'Het is belangrijk de juiste producttaal te spreken'
Marjolijn van Dingenen werkt nu 4,5 jaar voor Lenovo, producent van computerhardware en consumentenelektronica, waar zij eindverantwoordelijk is voor de marketing & PR in de Benelux. Voor aflevering 111 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Lenovo is een start-up in een corporate jasje.’
Stichting Nederlandse Datakluis: Jouw data, jouw regels
Stichting Nederlandse Datakluis is ontstaan als initiatief van vijf grote mediabedrijven: DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL en Talpa Network. Zij delen de visie dat persoonsgegevens en gebruiksgegevens over enkele jaren niet langer worden opgeslagen in centrale systemen van aanbieders, maar in een persoonlijke omgeving van de gebruiker zelf. Stichting Nederlandse Datakluis doet onderzoek naar de toepasbaarheid van dit initiatief. In gesprek met co-founder Arno Otto.
Herziene Code Telemarketing in werking getreden
Na goedkeuring door Stichting Reclame Code is de vernieuwde Code Telemarketing per 15 oktober 2024 in werking getreden. De herzieningen zijn gericht op het aanpakken van zorgen die door consumenten en de overheid zijn gesignaleerd. De nieuwe bepalingen gelden voor alle organisaties in Nederland die gebruikmaken van telemarketing om consumenten te benaderen.
'Kwart 50-plussers kan niet meekomen in digitale wereld'
Een kwart van de Nederlanders tussen de 50 en 65 jaar heeft moeite om digitaal mee te komen. Dit blijkt uit de Mantelzorgmonitor van het niet-medische hulpplatform Beep for Help onder 1.061 Nederlanders tussen de 50 en 65 uitgevoerd door Panelwizard. ‘Voor een deel van de ouderen heeft het gebrek aan digitale vaardigheden verstrekkende gevolgen, zo zegt 7 procent dat zij zich hierdoor buiten de maatschappij voelen staan.’
Onderzoek: 'Merken zijn geobsedeerd door Gen Z terwijl Boomers een mediarevolutie veroorzaken'
Babyboomers zijn de rijkste generatie, maar merken slagen er niet in Boomers digitaal bij te houden, zo blijkt uit ‘Baby Boomers’ big digital shift’, het nieuwste ‘Global Advertising Trends’-rapport van Warc.
ADC en Clever Franke bundelen krachten op het gebied van data en AI
Dataontwerp- en technologieconsultancie Clever Franke is overgenomen door ADC Consulting, adviesbureau op het gebied van data en AI. Thomas Clever, medeoprichter van Clever Franke: ‘De AI- en datadienstverlening van beide bedrijven is complementair aan elkaar en samen vormen ze een van 's werelds meest toonaangevende data- en AI-bedrijven.’
Gemeente Den Haag lanceert anti-verspillingscampagne
Met teasers door de hele stad en op social lanceerde Gemeente Den haag de eerste fase van een anti verspillingscampagne in samenwerking met bureau Open Now. Vanaf vandaag wordt duidelijk wie de afzender van de campagne is en wat de bedoeling is: oude of kapotte kleding een tweede leven geven.
Nieuwe campagne Zalando speelt in op universele vraag 'Wat doe ik aan?!'
In de nieuwe social first campagne van Zalando, in samenwerking met Dentsu Creative, staat de meme-cultuur centraal: ‘Eigen stijl en vrije keuze krijgen het podium’. De campagne haakt in op de internationale merkcampagne ‘What Do I Wear’.
Bananenredder Sunt verandert van naam
De oude merknaam Sunt sprak te weinig tot de verbeelding, dus een nieuwe naam bleek noodzakelijk. Oprichter Laura Hoogland: ‘Met Bakers & Bananas is het voor de consument duidelijker wat we doen.’
Onderzoek SeniorWeb: Appende senioren en veiligheidsrisico's
Ook uit het leven van senioren is WhatsApp niet meer weg te denken, blijkt uit een recent onderzoek van SeniorWeb. Maar liefst 93% van de ondervraagde 750 leden van SeniorWeb gebruikt de app en loopt daarmee ook risico op oplichting.
Bouwbedrijf Heijmans lanceert nieuwe merkcampagne 'Het kan samen'
In de nieuwe merkcampagne ‘Het kan samen’ benoemt bouwer Heijmans de grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van bouwen in Nederland. ‘Er is dringend behoefte aan één miljoen extra woningen én plek voor de vrije natuur. We willen bereikbaarheid én biodiversiteit. We moeten bestand zijn tegen teveel water én genoeg hebben op droge dagen.’
Ontdek de kracht van welzijn op de werkvloer tijdens de WOW Conference
Charlie MacGregor is oprichter van The Social Hub, medeoprichter van WOW en mede-initiatiefnemer van de ‘WOW Conference’ op vrijdag 11 oktober 2024 in Theater Amsterdam. Ee korte kennismaking.
Defensie lanceert nieuwe campagne 'Dienjaar'
De afgelopen weken kwam het Dienjaar van Defensie al veelvuldig in het nieuws. Het concept, bedoeld om meer jongeren met Defensie te laten kennismaken, slaat aan. De interesse onder jongeren stijgt en van de eerste lichting Dienjaarders koos maar liefst 80% ervoor om bij Defensie te blijven werken. Aanleiding voor een campagne.
Birgit Tummers van het Chassé Theater: 'Emailcampagnes zijn ons meest effectieve marketingmiddel'
Birgit Tummers is Brand- en Theatermarketeer bij het Chassé Theater in Breda. Voor aflevering 110 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Om als marketeer iets teweeg te brengen, moet je lef hebben.’
Laatste kans om ook te schitteren op het podium van de Grand Prix Content Marketing Awards
Tot en met vandaag kun je je mooiste, beste of meest inhoudsvolle case nog inzenden voor de Grand Prix Content Marketing Awards! Zoek je nog een reden om mee te doen? Wat denk je van erkenning, feedback van de zeer deskundige jury en de kans om uitgeroepen te worden tot Bureau van het Jaar of Merk van het Jaar en op het winnen van de originaliteitsprijs. Bovendien wordt de uitreiking geen stijf of suf diner, maar een levendig festival met dito sfeer, streetfood en muziek!
Mercurs bestaat 25 jaar; kaartverkoop gestart
Theater Amsterdam is 19 november 2024 het podium voor de feestelijke 25ste uitreiking van de Mercurs. De Magazine Media Associatie (MMA) organiseert de uitreiking van de Mercurs, de vakprijzen voor de magazinemediabranche.
Nieuwe campagne Chassé Theater zet juist bezoekers in het voetlicht
In de nieuwe campagne voor het aankomende theaterseizoen promoot het Chassé - in samenwerking met creatief bureau Wars - niet de artiesten, maar zet juist de bezoekers in het zonnetje.
Thuiswinkel Markt Monitor: Diensten drijven online bestedingen
Uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de online retailbestedingen van de Nederlandse consument in de eerste zes maanden van 2024 gegroeid zijn naar 17,5 miljard euro vergeleken met vorig jaar. Dit is een stijging van 6 procent.
EasyToys nu ook in 1.200 Kruidvat-winkels te koop
Erotische webshop EasyToys verdubbelt zijn aandeel in Nederlandse winkels en verkoopt met ingang van vandaag ook via 1.200 winkels van Kruidvat (Nederland en België) en online via Kruidvat.nl.
[interview] Merk meer dan wervingsinstrument: 'Vergeet je bestaande klanten niet'
Een merk is een complex web van percepties dat in de hoofden van consumenten wordt geweven, en ‘merkpositioneren als vak is het definiëren, (bij)sturen en activeren van dit netwerk van associaties’, aldus Marcel Aalders RM, merkpositioneringsexpert en marketingstrateeg.
Bol bundelt krachten met kringloopwinkels in Nederland en België
In samenwerking met kringloopwinkels Het Goed en Reloved hoopt Bol zoveel mogelijk afgeschreven artikelen een tweede leven te geven.
Onderzoek: Pride and prejudice in Nederlandse marketingwereld
Uit onderzoek van Publicis NL en Boomerang Agency blijkt de complexe dynamiek waarmee marketingprofessionals in Nederland worden geconfronteerd.
H&M stopt met online outlet Afound
Op Afound kunnen klanten kleding kopen tegen hoge korting. Het concept werd in 2018 in Zweden geïntroduceerd en kwam in 2019 naar Nederland, gevolgd door Duitsland en Oostenrijk in 2020. In het najaar trekt H&M de stekker uit het online platform, aldus een statement van H&M.
[interview] DPP: Een nieuwe manier van verbinden met consumenten
Het Digitaal Product Paspoort (DPP) werkt via een QR-code in het kledingstuk, waarmee consumenten kunnen zien waar hun kleding vandaan komt, hoe deze is gemaakt en hoe kunnen bijdragen aan een circulaire economie. Tappr, een pionier op het gebied van DPP's, laat zien dat een DPP ook een krachtig marketinginstrument is. In gesprek met founder Bas van der Pol en Jessica Rangel, marketeer bij Tappr.
Plnktn lanceert visvrije visolie
Volgens de Amsterdamse startup Plnktn is het een misvatting dat visolie de ultieme bron is van Omega-3. Met hun campagne voor visvrije visolie hopen de jonge ondernemers Thom Siersema en Gijs Dröge hun steentje bij te dragen aan de verduurzaming van dit veelgebruikte supplement.
Thema Sail Amsterdam 2025: United by waves
Amsterdam bestaat in 2025 750 jaar en Sail viert het feestje mee. De 10e editie van Sail vindt plaats van 20-24 augustus 2025.
Baker & Baker introduceert muffins en donuts in samenwerking met Cote d'Or
Baker & Baker komt met Côte d'Or-muffins en -donuts. Eerder werkte de Europese fabrikant van bakkerijproducten al samen met Oreo en Milka, tevens onderdeel van Mondelez.
Ook Fristi, Activia en Melkan aangepakt door Wakker Dier om sloopmelk
Wakker Dier waarschuwt consumenten op de radio opnieuw voor sloopmelk in A-merken. Dit keer is het de beurt aan Fristi, Activia en Melkan Franse kwark. Eind juli wees Wakker Dier consumenten al op sloopmelk in Campina halfvolle melk, Danoontje en Melkunie Breaker. Anne Hilhorst van Wakker Dier: ‘Zuivel van A-merken is niet zo zuiver als veel mensen denken.’
- AlgemeenNieuws Gluren door het sleutelgat naar...Nieuws “Do Tell" winnaar PIM...Nieuws 7 vragen aan Jojanneke Meewis van...Nieuws ACM start waarschuwingscampagne...Weblog [column] Cringe of cool?Nieuws DOSSIER DATABASED MARKETING...
- B2BNieuws [onderzoek] “Merken moeten inspelen...Nieuws De marketingtransfers van week 46,...Nieuws Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook...Nieuws Dave van den Berg van VI: ‘Met een...Nieuws De marketingtransfers van week 45,...Nieuws GLS breidt netwerk Parcel Points uit...
- BureausNieuws Women Inc. lanceert vervolgcampagne...Nieuws Gamma komt met Eerste Hulp Bij...Nieuws Bewustwordingscampagne moet begrip...Nieuws Better Places lanceert online...Nieuws Boeien en binden met WorkstuffNieuws Pearle focust op jongeren in nieuwe...
- ContentmarketingNieuws Niet in mijn stad actie tegen haat...Nieuws Kidiyo lanceert Kickstarter-campagne...Nieuws Qualifio marketingkalender 2025:...Nieuws 'Brabant herinnert' staat stil bij...Nieuws Opblaasbare bioscoop Cinekid maakt...Weblog [column] Er zijn geen kleine klusjes
- DesignNieuws PostNL lanceert decemberzegels met...Nieuws G-Star en Museum Rembrandthuis...Weblog [column] DDW: 'Met de keuzes die...Nieuws Suite702 creëert kunstige campagne...Nieuws BNO lanceert mission statement AINieuws Nathalie van Sasse van Ysselt is...
- Food en RetailNieuws Samenwerking De Koffiejongens en...Nieuws Kerst 2024: Smyths X Accenture SongNieuws Jumbo brengt innovatie in heropende...Weblog [column] Jumbo's zoekt duidelijk de...Weblog [column] De merken-uitverkoop is...Nieuws HQ voormalige ijsdivisie Unilever...
- MediaNieuws Advertentieverkoop FilmBox vanaf...Nieuws Minister wil verlenging concessie...Nieuws Nieuwe merkcampagne Trouw liveNieuws Voetbal International wint gouden...Nieuws Nieuws Ton Rozestraten: 'Relevantie...
- Online MarketingNieuws Kees van der Spek killt de smaak van...Nieuws Stiva ontwerpt alcoholtest voor...Nieuws HomeExchange lanceert "Be My Guest":...Nieuws Red Bull zet in op gaming met...Nieuws Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards...Nieuws Senior Intelligence benadrukt waarde...
- SponsoringNieuws Haleon nieuwe projectpartner...Nieuws Nationaal Jenevermuseum Schiedam...Nieuws Hema steunt War Child met “limited...Nieuws Trust nieuwe official partner KPN...Nieuws Team Gullit verlengt samenwerking...Nieuws Hisense officiële partner FIFA Club...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024