Blauwe Maandag op het Spui
Op de meest depri dag van het jaar 'Blue Monday' kun je naar Athenaeum Boekhandel Spui voor troostrijke koffie, croissantjes en een gratis exemplaar van de Blauwe Maandag, de tabloid der verwondering. Tot half elf wordt het event gesponsord door Oatly.
Jumbo legt na crisisjaar solide basis voor hernieuwde groei
Koninklijke Jumbo Food Groep heeft in het boekjaar 2024 een totaalomzet van € 10,72 miljard behaald. Daarvan is € 10,64 miljard consumentenomzet gerealiseerd door Jumbo Supermarkten, een daling van 2,3% ten opzichte van 2023 (- € 250 miljoen) door de stop van tabaksverkopen per 1 juli 2024 (- € 400 miljoen). Los hiervan stijgt de omzet met bijna 3% en herpakt het familiebedrijf zich voor de toekomst.
[marketeer 213] Thijs Gussenhoven - Marketing manager Amstel
Voor deel 213 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Thijs Gussenhoven, betrokken bij de Vrienden van Amstel Live. Deze editie valt daarbij de Bob op, met de VIB-campagne: Very Important Bob. Gussenhoven legt uit en praat ons bij over het event en de plannen voor 2025: 'het belang van vriendschap zal komend jaar consistent naar voren komen.'
'Albert Heijn toont geen integer merkleiderschap met blauwe bessencrisis'
Deze week is er veel ophef over de crisiscommunicatie van Albert Heijn inzake de blauwe bessen-recall. Volgens reputatiedeskundige Frank Peters (Virtus Communications) zeer terechte kritiek. Hij gaf 18 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli en zit bijna 30 jaar in het communicatievak. 'De consument wordt niet persoonlijk aangesproken.'
Station Takeover bij Shell voor leveranciers en partners
Shell Nederland heeft vandaag een ‘Station Takeover’ gelanceerd. Dit mediaconcept bundelt de kracht van Shell’s media-assets in een samenhangend pakket, speciaal ontwikkeld voor leveranciers, loyaliteits- en marketingpartners. Met dit pakket wil Shell adverteerders maximale impact bieden en hun bereik vergroten.
Chadli Hachani van TopParken: 'Als organisatie hebben we familiegevoel als kernwaarde'
Chadli Hachani is Marketing Manager bij TopParken. Voor aflevering 116 van ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal kakelverse steekwoorden. ‘Let bij de werving van mensen al op de normen en waarden van die persoon.’
Otrium behaalt B Corp certificering
Online fashion outlet 'met een missie' Otrium meldt in het laatste kwartaal van 2024 break-even te hebben gedraaid en dat de felbegeerde B Corp certificering door de retailformule behaald is.
Hornbach laat 'spijtoptanten' aan het woord
In de nieuwste multimediale campagne van Hornbach staat haar laagste prijsgarantie centraal. In twee commercials zien we hoe mensen anoniem en aangeslagen hun veel te dure aankopen opbiechten.
Holland & Barrett: aandacht voor breingezondheid
Holland & Barrett start in 2025 met een nieuwe missie: ‘Je Nieuwe Leeftijd’.
[Horecava] Cijfers foodmarkt 2024-2025 en nieuwe FSIN FoodShopper Monitor bekend
De foodservicemarkt had in 2024 last van een drijfnat voorjaar en een beknibbelende consument. De omzet van de totale markt voor foodservice (namelijk klassieke horeca, categorie Gemak en Catering) kwam vorig jaar uit op €22,2 miljard; een bescheiden groei van 4,1% door prijsstijgingen; blijkt uit verse cijfers van het FoodService Instituut Nederland.
[onderzoek] Foodservicelogistiek stokt in dichtslibbende binnensteden
De kosten voor food & beverage logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dit blijkt uit het rapport ‘Foodservicelogistiek in dichtslibbende binnensteden’ van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en Topsector Logistiek, dat dinsdag op de Horecava wordt gepresenteerd.
Productie a-merk Haagsche Hopjes stopt
De productie van Rademaker's Haagsche Hopjes stopt. Volgens de makers van Cloetta is de vraag naar de bekende vierkante koffiesnoepjes te laag geworden om nog door te gaan. Alternatief: Hollands Hopje.
De Koffiejongens verdriedubbelt marktaandeel biologisch
Vanaf 11 januari 2025 is het volledige assortiment van De Koffiejongens biologisch. Een belangrijke stap binnen de koffiesector, want het zorgt ervoor dat het marktaandeel biologische koffie in koffiecups - wat tot nu toe slechts 1%* bedroeg - volgens het merk doorgroeit naar meer dan 3%.
Xpeng: officieel Belux-debuut op Brussels Motor Show
Het Chinese automotive-bedrijf Xpeng maakt op de Brussels Motor Show 2025 zijn officiële debuut voor de Belgische en Luxemburgse markt (Belux).
Ekoplaza uitblinker in foodretail: beste positionering volgens consumenten
Ekoplaza is door consumenten uitgeroepen tot dé foodretailer met de beste positionering. Uit het onderzoek ‘Uitblinkers Foodretail’, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope onder meer dan 4.100 Nederlanders, blijkt dat speciaalzaken beter scoren op positionering dan supermarkten. Ekoplaza neemt de koppositie in, gevolgd door Nettorama en Echte Bakker.
Dirk overstijgt omzetgrens €2 miljard
A-merkdiscounter Dirk van den Broek breekt voor het eerst door de omzetgrens van €2 miljard heen, door autonome groei. De campagne haakt in op 'goedkoopste' status.
Chicken Sensation terug dankzij fanactie
Na jaren van afwezigheid keert de Chicken Sensation terug op het menu van McDonald’s. De roep om de herintroductie van deze burger werd de afgelopen jaren luider, met fans die sociale media overspoelden met verzoeken, petities en berichten.
P van 'Prijs' voornaamste keuzefactor in kledingretail
De P van Prijs (56%) vormt de belangrijkste motivatie om voor een bepaalde kledingwinkel te kiezen. Ruim de helft van de Nederlanders (54%) baseert de keuze ook op het assortiment, blijkt uit Multiscopes Nationale Benchmark Kledingwinkels-onderzoek (N=5195).
Center Parcs lanceert Europese campagne 'Volg je natuur'
De gedachte achter de campagne is dat het bij Center Parcs niet draait om het laten zien van jezelf, maar vooral om jezelf te kunnen zijn.
Albert Heijn introduceert 40 vernieuwde verspakketten
In het kader van het 'gezonde start van 2025'-programma brengt AH 40 vernieuwde verspakketten, die vanaf nu minimaal 200 gram groente per persoon bevatten – 'een flinke verhoging ten opzichte van de eerdere 150 gram'.
Lowlander stapt volledig over op 'low & no'
Met de start van Dry January meldt biermerk Lowlander als eerste Nederlandse brouwer volledig over te gaan op low & no: alle bieren boven de 3,5% aan alcohol worden radicaal uitgefaseerd.
Els Dijkhuizen benoemd tot GCD Heineken Sponsorships
Els Dijkhuizen, voorheen Marketing Directeur bij Heineken Nederland, is per januari 2025 Global Communicatie Directeur Heineken Sponsorships geworden. Hier haar persoonlijke aankondiging.
130 plaatsen bieden toch Unox Nieuwjaarsduik
Door de harde wind en sterke stroming moesten op 1 januari 2025 zo'n 40 Nieuwjaarsduiken worden afgelast. Toch waren naar schatting 130 van de oorspronkelijke 171 locaties veilig genoeg om met Unox-muts het water in te rennen, dus werd daar wel gedoken.
Jumbo start jaar met grootste spaaractie ooit
Jumbo trapt 2025 af met een ongekende spaaractie onder de slogan ‘Da’s Lekker Uitpakken.’ Klanten kunnen sparen voor een boodschappenpakket met een waarde van ruim 50 euro.
[HNY] 118 miljoen euro aan vuurwerk gekocht
De redactie van MarketingTribune wenst u het allerbeste in goede gezondheid in 2025. Over het spektakel rond oud&nieuw: Nederlanders hebben afgelopen dagen voor ongeveer 118 miljoen euro aan vuurwerk gekocht.
The Body Shop herrijst uit de as
Goed nieuws uit Engeland via The Guardian over de The Body Shop. De drogisterijketen is terug en hoe! Drie maanden na de redding van een faillissement door de Britse cosmeticatycoon Mike Jatania maakt het bedrijf weer winst.
Bestelknop zorgenkindje webshops?
Knoppen met teksten zoals ‘bestellen’, 'bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ maken volgens een uitspraak van de Hoge Raad niet goed genoeg duidelijk dat de consument een betalingsverplichting aangaat en deze aankopen kunnen dus mogelijk teruggedraaid worden. Een artikel door Tamara de Vos van onze zustertitel Twinkle Magazine.
Koper gevonden voor failliete Blokker
De curatoren van Blokker hebben een niet nader genoemde koper gevonden van het op 13 november 2024 failliet verklaarde Blokker.
Etos valt in de prijzen met 9 producten
Drogisterijketen Etos is met negen producten en productlijnen in de prijzen gevallen bij de Gekozen Huismerk van het Jaar-verkiezing en de Product van het Jaar-verkiezing. Bij beide verkiezingen bepaalt de consument welke producten zich ‘de beste’ mogen noemen.
[onderzoek] 'Tien procent meer vraag naar verkoopmedewerkers in minder winkels'
Door de P van Personeel of eigenlijk het gebrek daar aan, kunnen de kerstinkopen wat langer duren dit jaar. Er is namelijk nog steeds een groot tekort aan winkelmedewerkers en de vraag blijft alleen maar verder stijgen, blijkt uit onderzoek van Nationale Vacaturebank op basis van marktdata.
Mora mikt op feestdagen met snackplezier
Mora, een iconisch snackmerk, zet sterker in op het verhogen van snackplezier onder snackfans. De feestdagen vormen het decor voor de eerste campagne, die draait om een luxe viergangen snackmenu. De campagne is ontwikkeld door Alfred en OnSocial.
Foodmerken Unox en Zwan verkocht aan Zwanenberg Food Group
Zwanenberg Food Group neemt de merken Unox en Zwan over. Beide iconische merken zijn al bijna 100 jaar onderdeel van het Unilever-portfolio, vandaag kwam er een bindend bod.
Unilever verkoopt merk Conimex aan Finse Paulig
Het internationale voedings- en drankenbedrijf Paulig neemt het in 1932 opgerichte foodmerk Conimex over. De Finse branchegenoot Paulig vestigt hiermee zijn aanwezigheid in de Aziatische voedingscategorie in Nederland.
Joyce Bierman (AH) over foodtrends richting Kerst en 2025
Albert Heijn presenteerde tijdens het j.l. media-event voor de foodpers en influencers nostalgische gerechten met een twist, in aanloop naar de Kerst. Allerhande-hoofdredacteur Joyce Bierman deelt met ons de hoogtepunten, trends en vertelt over 'Mijn AH assistent' die met AI helpt bij het samenstellen van het kerstmenu.
EK Retail maakt zich op voor 100-jarig bestaan
De Europese retailorganisatie EK Retail, waar het voormalige Euretco deel van uitmaakt, bestaat in 2025 honderd jaar. De eigenaar van winkelformules zoals Intersport, Hubo en Libris/Blz. viert dit jubileumjaar met tal van evenementen en een grote liefdadigheidsactie voor kinderen.
[marketeer 212] Kaären Davoli - Head of Marketing Roseman Labs
Voor deel 212 van onze successerie [marketeer] spreken we Kaären Davoli , sinds kort Head of Marketing bij Roseman Labs, een deeptech onderneming die focust op dataprivacy en encryptie. Ze voelt er zich alsof ze in een raket heeft plaatsgenomen. 'Ik wil onze merkpositie als global company verder helpen te verbeteren'.
Gen Z en Millennials verkiezen de bank boven de bar: alcohol verliest populaire status
Waar cafés en clubs ooit de hotspots waren voor gezellige avonden, kiezen Nederlandse Gen Z’ers en millennials nu steeds vaker voor een avondje thuis. Alcohol speelt daarbij een steeds kleinere rol. Onderzoek toont aan dat smaak en betaalbaarheid de belangrijkste factoren zijn bij de keuze van een drankje, tegelijkertijd lijkt het idee dat alcohol noodzakelijk is voor gezelligheid definitief te verdwijnen.
Etos lanceert VR-experience tegen december-cadeaustress
Etos en creatief tech-bureau GoSpooky introduceren deze feestdagen een VR-experience die klanten helpt ontspannen tijdens de drukke decembermaand. In een aantal Etos-winkels kunnen bezoekers plaatsnemen in een speciaal ingerichte experience-room, waar een VR-bril hen meeneemt naar een virtuele omgeving vol inspiratie en rust.
Kerst 2024: Dibbes doet het voor Staatsloterij
En daar is de laatste om ons overzicht compleet te maken en hij is weer mooi. ‘Geef elkaar een beetje geluk’ is de boodschap die Staatsloterij wil uitdragen met de eindejaarscampagne in samenwerking met TBWA\Neboko.
Ook moederbedrijf Blokker, Mirage Retail Group vraagt faillissement aan
Mirage Retail Group (MRG) heeft haar faillissement aangevraagd bij de Rechtbank in Amsterdam. Dit is een direct gevolg van het eerder uitgesproken faillissement van dochterbedrijf Blokker.
[marketeer 211] Caroline Rigo - CEO en founder RiGorgeous
Voor deel 211 van onze successerie [marketeer] spreken we Caroline Rigo van RiGorgeous. RiGorgeous is een 'house of brands', gevestigd in België. Ze begon als visagiste thuis in haar garage in 2015 en biedt intussen 65 mensen werk. 'Onze USP’s zijn "easy", "glam" en "medical".'
[onderzoek] Kerstman loopt uit op Sinterklaas - budget wordt krapper
Een week na Black Friday zijn consumenten druk met aankopen doen, dichten en surprises bouwen voor Sinterklaas, gevolgd door Kerstmis en oudjaar. Dit jaar viert 82 procent van de consumenten Kerstmis terwijl het aandeel dat Sinterklaas viert daalt van 52 procent in 2023 naar 48 procent in 2024.
Lobke Samallo van Intratuin: 'Onze winkels krijgen in 2025 een klimaatroute'
Manager Formule & Marketingcommunicatie Lobke Samallo heeft ervaring aan bureau en klantzijde. Na haar studie startte zij bij een reclamebureau, maakte toen de switch naar tuincentra en werkt nu alweer bijna tien jaar bij Intratuin, waar het bijna altijd Kerst is. Voor aflevering van 115 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Chicken Sensation terug dankzij fanactie
- 'Albert Heijn toont geen integer merkleiderschap met blauwe...
- Productie a-merk Haagsche Hopjes stopt
- [Horecava] Cijfers foodmarkt 2024-2025 en nieuwe FSIN...
- De Koffiejongens verdriedubbelt marktaandeel biologisch
- Holland & Barrett: aandacht voor breingezondheid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Blauwe Maandag op het Spui20-01-2025
- Jumbo legt na crisisjaar solide... 17-01-2025
- [marketeer 213] Thijs Gussenhoven -... 17-01-2025
- 'Albert Heijn toont geen integer... 16-01-2025
- Station Takeover bij Shell voor... 16-01-2025
- Chadli Hachani van TopParken: 'Als... 15-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day