
Johnny Cashew in zee met Tony's Chocolonely
Een opmerkelijke samenwerking in de 'eerlijke keten': Johnny Cashew lanceert Melkchocolade Honing Zeezout cashews met eerlijke cacao, ingekocht via Tony’s Open Chain.

Kruidvat viert 50 jaar 'verrassend voordeel' met prijsjes-campagne
Voordeeldrogisterij Kruidvat bestaat 50 jaar. Om dit jubileum te vieren trapt Kruidvat komende week af met de campagne ‘Lang leve Kruidvat prijsjes’. Bekijk hier alvast de film.

McKinsey onderzoekt rendement retail
De gemiddelde ebitda - het kasgenererend vermogen van een onderneming- in de retailsector bedroeg van 2009 tot en met 2023 7,1%. McKinsey voorspelt dat dit cijfer in de komende vijf jaar met 2,7 procentpunt kan dalen naar 4,4%.
![[marketeer 218] Niels & Mariëlle Smit - oprichters Sjumo](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 218] Niels & Mariëlle Smit - oprichters Sjumo
In deel 218 van de successerie [marketeer] spreken we Niels & Mariëlle Smit, bedenkers en merkhouders van Sjumo. 'Bij Sjumo draait alles om het creëren van een betere nachtrust en momenten van rust. Met onze ultra-zachte producten willen wij mensen helpen om te ontsnappen aan de drukte van het dagelijks leven en écht op te laden.'

Nieuwe merkstrategie kindervoedingsmerk Spoony
Madaga en Spoony, twee voorlopers op het gebied van gezonde kindervoeding op kinderopvanglocaties, hebben de krachten gebundeld en gaan samen verder onder de naam Spoony.

Aanprijzing 'bio - onbespoten schil' zorgt voor 10 procent meer verkoop
Interessant voor AGF-marketeers: door de zin ‘Bio, onbespoten schil’ onder het product weer te geven, klikt bijna een derde van de online Jumbo klanten (28%) op een biologisch product. Dat blijkt uit vers nudge-onderzoek van Bionext.

Heineken vindt 0,0-variant te hoog aangeslagen
Heineken 0,0 is een groeimerk en inmiddels verkrijgbaar in maar liefst 117 landen, bleek recent na de publicatie van goede jaarcijfers. 'Wij vinden het raar dat dit gezondere alternatief zo zwaar belast wordt.'

Kim van Drie van Hands Off: 'Het gedrag van mensen heeft mij altijd gefascineerd'
Kim van Drie is Marketing Manager bij duurzaam en plantaardig chocolademerk Hands Off. In aflevering 121 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Onze missie is om chocolade te maken waar de aarde niet van smelt.’

Low Food en Sol bundelen kracht ter promotie van culinaire innovatie
Stichting Low Food, die innovatie in de voedselketen stimuleert door chefs, wetenschappers en voedselproducenten samen te brengen, en Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (Sol) slaan de handen ineen. Doel is om kennis en innovatie die binnen het culinaire netwerk wordt ontwikkeld beter te ontsluiten voor de levensmiddelenindustrie.

ERU lanceert 'gesmeerde' campagne
Nederlands kaasmerk Koninklijke ERU lanceert een merkcampagne waarin de gezinsochtend centraal staat. Met deze campagne wordt het merk, dat vorig jaar 200 jaar bestond, nieuw leven ingeblazen.

Slapen in Hotel Ikea op Wereldslaapdag
Op vrijdag 14 maart - tijdens Wereldslaapdag - krijgen Ikea-klanten de kans om te overnachten in een van de Ikea-vestigingen in Nederland.

McDonald's zet fietser in de spotlight met BikeLights
McDonald’s lanceert een campagne waarmee fietsers letterlijk en figuurlijk in het licht worden gezet. Bij aankoop van negen (Veggie) Chicken McNuggets ontvangen gasten gratis 'BikeLights': speciale fietslampjes in de vorm van de iconische gouden ‘M’.
![[marketeer 217] Joost Pronk - Trade Marketing Manager bij Disaronno](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 217] Joost Pronk - Trade Marketing Manager bij Disaronno
In deel 217 van de successerie [marketeer] is het deze week de beurt aan Joost Pronk, Trade Marketing Manager bij Disaronno International. We praten met Joost over het belang van zichtbaarheid op menukaarten, internationale groei en de uitdagingen van marketing voor iconische merken zoals Disaronno en Tia Maria.

Vrumona neemt merk GiG Drinks over
Vrumona, Nederlands merkhouder en maker van onder andere Pepsi, Rivella, Royal Club, 7UP, Sourcy Vitaminwater, Crystal Clear en Sisi, stapt in een nieuwe categorie van hard seltzer met de overname van GiG Drinks.

Peulvruchten centraal bij Albert Heijn
Albert Heijn zet peulvruchten, waaronder bonen, komende periode extra in de spotlights met 'nieuwe producten, frisse designs en heel veel voordeel'. AH Terra, het plantaardige eigen merk-assortiment, wordt uitgebreid tot 350 producten, zegt de retailketen.

Lidl en Vrumona winnaars eerste Tikkie Campagne Awards
Op het Tikkie seminar tijdens het ABN Amro Open tennistoernooi zijn de eerste Tikkie Campagne Awards uitgereikt. Uit meer dan 100 genomineerde campagnes kwamen Lidl en Vrumona als winnaars uit de bus.

Jacky van Dijk van Pringles: 'Focus is goud'
Jacky van Dijk is Activation Brand Manager Benelux bij Kellanova op het merk Pringles. Voor aflevering 120 van Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Met deze campagne versterken we onze positie als dé snack voor gamers.’
![[onderzoek] Gemak en nabijheid belangrijk voor ouderen](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Gemak en nabijheid belangrijk voor ouderen
Het wordt aangenomen dat oudere consumenten loyaal zijn aan winkels en merken. Uit het promotieonderzoek van Linda van Rijn op de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt echter dat dit niet zo hoeft te zijn. 'Gemak en nabijheid worden steeds belangrijker. Hier liggen kansen voor de detailhandel.'

Droste-effect mogelijk ten einde
Het wereldberoemde blik, de 'flikken', het Droste-effect, de ultieme 'letters' en de zoen-commercial van bureau PMSvW/Y&R van Paul Meijer die destijds de cover van NieuwsTribune haalde: de legacy van het merk Droste is groot. Maar het verdwijnt nu waarschijnlijk toch van de markt.

'Nederlandse eiwittransitie kan en moet sneller'
Stichting Week Zonder Vlees, de drijvende kracht achter de jaarlijkse Nationale Week Zonder Vlees campagne, presenteert vandaag een nieuw bestuur. Isabel Boerdam, oprichter van de campagne: 'Het is tijd voor de volgende fase!'

Eduard Verbaarschot van Duinrell: 'Voor een marketeer anno 2025 is het ontzettend belangrijk om multi-inzetbaar te zijn'
Marketeer Eduard Verbaarschot produceert dagelijks video’s voor TikTok en YouTube. Voor aflevering 119 van ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Toen ik 16 was wist ik al dat ik wilde werken voor een sterk merk met een duidelijke identiteit.’

Fanta en Xbox laten gamers spelen met zelfverkozen kleur
Fanta kondigt vandaag een bijzondere samenwerking aan met Xbox, waarmee merkliefhebbers de kans krijgen om exclusieve, op Fanta geïnspireerde Xbox Series X-consoles en draadloze controllers te winnen.

Van Munster is opvolger Van der Ent als ceo Spar
Spar Holding kondigt aan dat Ruud van Munster per 1 mei 2025 de nieuwe ceo zal worden. Hij volgt John van der Ent op. Na zeven jaar als ceo van Spar Nederland heeft Van der Ent om persoonlijke redenen, in goed overleg met de RvC, zijn functie per 1 februari 2025 neergelegd. Intussen opent Spar university twee nieuwe locaties.
![[marketeer 215] Marlies van Iterson - founder & director Pineut](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 215] Marlies van Iterson - founder & director Pineut
Voor deel 215 van [marketeer] spreken we deze week Marlies van Iterson van Pineut, een Nederlands merk dat creatieve en duurzame DIY-cadeaus ontwikkelt. 'Met onze verrassende producten bieden we klanten niet alleen een bijzonder genietmoment, maar ook een kans om impact te maken.' We nemen haar case door.

Netto-omzet van Action tikt in 2024 €13,8 miljard aan
Non-food discounter Action maakte vandaag de omzetontwikkeling voor 2024 bekend. De netto-omzet groeide naar € 13,8 miljard, dat is een stijging van 21,7% ten opzichte van 2023. De like-for-like* omzet (exclusief nieuwe winkels) groeide met 10,3%. Wekelijks bezoeken 18,7 miljoen klanten een Action-winkel.

Nieuwe trends bij Xenos
'De nieuwe trends' is een belangrijke troef in de positionering van Xenos. Maar hoe zet je de nieuwe trends van Xenos vol in de spotlight? Jump Retail komt met deze oplossing.

Primark lanceert adaptive collectie
Adaptive betekent ontworpen om te voldoen aan uiteenlopende behoeften. De collectie bevat 49 bestsellers uit de reguliere mannen- en vrouwenlijn en is ontwikkeld in nauwe samenwerking met mensen met een beperking. De ontwerpen zijn van de hand van de Engelse Victoria Jenkins.

Blokker-franchisenemers naar KlusWijs
Vanaf februari 2025 sluiten 40 Blokker-franchiseondernemers zich aan bij de nieuwe retailorganisatie KW Groep. Deze 'Krachtige Winkeliers Groep' biedt de ondernemers ondersteuning op het gebied van automatisering, inkoop en administratie.
![[update] Ceo Ton van Veen verlaat Jumbo](/templates/img/lazyload.gif)
[update] Ceo Ton van Veen verlaat Jumbo
Retailer Ton van Veen (rechts op de foto) heeft besloten om binnen enkele maanden zijn functie als topman bij Jumbo neer te leggen. Hij was actief als ceo sinds maart 2023 en werkt sinds bijna 21 jaar bij het familiebedrijf.

Blue Band schakelt Gordon Ramsay in om thuiskoks te inspireren
Blue Band kondigt een samenwerking aan met chef Gordon Ramsay. Hij gaat optreden in de nieuwe ‘Skip the Cow’-campagne en wil thuiskoks inspireren hun kookroutine naar een hoger niveau te tillen met een plantaardige alternatief voor roomboter en slagroom.

Nieuwe spaaractie Jumbo speelt in op producten Van Dichtbij
Jumbo lanceert vanaf deze week een spaaractie met eigen emoji’s. Deze 'Smiles', herplakbare stickers en gemaakt van 100% gerecycled materiaal, zijn er in 45 varianten en bevatten allemaal de ‘glimlach van Jumbo’.

Sanne Beijer-ten Voorde van Villa for You: 'Soms moet je durven vertrouwen op je onderbuikgevoel'
Sanne Beijer-ten Voorde is Marketing Manager bij Villa for You. In aflevering 118 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Ik zie marketing als een avontuur’.

Today is Greenday combineert gezond, gewild en betaalbaar
Het eerste restaurant en takeaway van 'Today is Greenday' heeft dit weekend de deuren geopend in Amsterdam. Met een onderscheidende insteek van betaalbare maaltijden, dagelijks vers bereid met de beste lokale producten moet de formule het verschil gaan maken. Wij nemen een kijkje.

Cosmeticamerk dr. Hauschka kiest voor Gardeners
Dr. Hauschka, expert in 100% natuurlijke cosmetica, kiest voor Gardeners als pr-bureau voor de Nederlandse en Belgische markt.

Hak-in-Pak geeft boost aan peulvruchtencategorie
De kartonnen pakjes van Hak-in-Pak, die in 2024 werden geïntroduceerd in de Nederlandse supermarkten, zijn inmiddels ruim twee miljoen keer over de toonbank gegaan. Hak heeft de betaalbare en kleurrijke pakjes geïntroduceerd om de eiwittransitie een boost te geven.

Lisa Klein Molekamp-Melsen van Vitakraft: 'Te gek als je als merk iets voor een mens kunt betekenen'
Lisa Klein Molekamp-Melsen is Marketing- & Communicatiemanager bij Vitakraft Benelux. Voor de 117e aflevering van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Ik moet elk jaar de grens over, anders word ik onrustig.’
![[onderzoek] 'Beperkt aantal retailers echt onderscheidend'](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] 'Beperkt aantal retailers echt onderscheidend'
Onder druk van dalende volumes, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag staan retailers voor grote uitdagingen, concludeert bureau Q&A uit de Retail Ranking 2025. 'Slechts 11% van de retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld.'

Bols viert 450 jarig bestaan met lancering Bols Blue
The Lucas Bols Company, een pionier in gedistilleerd sinds 1575, lanceert Bols Blue 1575. Volgens de makers een levendige premium likeur met een diepe ondertoon van sinaasappel en de fluweelzachte zoetheid van botanische spiced rum: eigenlijk Blue Curaçao 2.0.

Pringles lanceert nieuwe campagne in samenwerking met Super Mario
In 2025 wordt Super Mario Bros 40 jaar en de onder gamers geliefde snack Pringles is een samenwerking aangegaan voor een campagne geïnspireerd op de gamingcultuur uit de jaren negentig. Daarnaast daagt Pringles fans uit om de limited edition Mystery-smaak te raden met kans op een Nintendo-console en Nintendo-punten.

Nikki Adamo (ceo Nestlé NL) deelt 5 foodtrends
Reflecterend op het nieuwe jaar tijdens haar vakantie in Australië, ontwikkelde de baas van Nestlés Nederlandse business vijf moodboards, hier te zien. 'As we journey into 2025, anticipate our continued commitment to unveiling exceptional products and services for our consumers, shoppers and the community.'

Starbucks en Old Amsterdam smelten samen
De nieuwe samenwerking tussen Old Amsterdam en Starbucks resulteert in een smaakvolle toevoeging aan het lunchmenu: exclusieve Old Amsterdam Toasties. De kenmerkende pittige kaas van Old Amsterdam wordt toegevoegd aan de internationale koffiebeleving van Starbucks.

Marit van Egmond (AH): 'Sterk jaar achter de rug'
'We hebben een sterk jaar achter de rug. Allereerst wil ik onze klanten bedanken voor het vertrouwen dat zij ons dagelijks geven. Iets wat wij nooit als vanzelfsprekend ervaren', zegt Marit van Egmond, CEO Albert Heijn over 2024. Hier de resultaten in een infographic. Het marktaandeel groeide in Nederland naar 37,7%.

Blauwe Maandag op het Spui
Op de meest depri dag van het jaar 'Blue Monday' kun je naar Athenaeum Boekhandel Spui voor troostrijke koffie, croissantjes en een gratis exemplaar van de Blauwe Maandag, de tabloid der verwondering. Tot half elf wordt het event gesponsord door Oatly.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Johnny Cashew in zee met Tony's... 21-02-2025
- Kruidvat viert 50 jaar 'verrassend... 21-02-2025
- McKinsey onderzoekt rendement retail21-02-2025
- [marketeer 218] Niels & Mariëlle... 21-02-2025
- Nieuwe merkstrategie... 20-02-2025
- Aanprijzing 'bio - onbespoten schil'... 20-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day