![[column] 10 mogelijke AI trends voor 2025](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 10 mogelijke AI trends voor 2025
Wekelijks denkt Aaron Mirck, AI-expert en keynotespreker, aan de fameuze uitspraak van Niels Bohr: voorspellen is moeilijk - vooral als het om de toekomst gaat. Toch durft hij het aan om tien voorspellingen te delen over AI.
![[column] Hoe kan Black Friday ook minder 'black'?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe kan Black Friday ook minder 'black'?
Black Friday is uiterst omstreden als marketingtool. Kan het ook anders? Kristel Lanjouw, Head of Data & AI bij IG&H (consulting-bedrijf op het gebied van digitale transformatie) denkt van wel.
![[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
Steeds meer organisaties worden geconfronteerd met obstakels als gevolg van wijzigende marktomstandigheden. Stijgende inflatie, een recessie die op de loer ligt, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Het zijn slechts een paar voorbeelden van omstandigheden die grote impact hebben op het resultaat en mogelijk zelfs het voortbestaan van de organisatie. Hoewel deze problemen geen gevolg zijn van de huidige marketingactiviteiten, wordt vaak wel verwacht dat marketing met de oplossing komt.
![[column] Radio killed the video star](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Radio killed the video star
Heb ik het al over mijn liefde voor radio gehad? Radio is altijd mijn favoriete kanaal geweest voor vermaak en informatie. Misschien omdat ik het geduld niet heb om een paar uur voor een scherm te blijven zitten. Misschien omdat toen ik een tiener was, het - nu legendarische – Brionvega-radiotoestel in mijn ouderlijke huis altijd aan stond, we maar een paar uur per dag tv mochten kijken en het internet natuurlijk nog helemaal niet bestond.
![[column] Wat als duurzaamheid een moetje is?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat als duurzaamheid een moetje is?
Door de CSRD-wetgeving worden veel bedrijven verplicht te rapporteren én communiceren over hun duurzaamheidsactiviteiten. Een moetje, dus. Of niet? Wat doe je als jouw organisatie eigenlijk helemaal niet zo duurzaam is, maar nu wel over duurzaamheid moet communiceren?
![[column] 'Employer branding is geen vak apart'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 'Employer branding is geen vak apart'
‘We are Ladies and Gentlemen serving Ladies and Gentlemen’. Het veelgeprezen motto van Ritz-Carlton zet niet alleen een hoge standaard in service, de betekenis ervan is veel groter. Iedereen die voor Ritz-Carlton werkt, van bordenwasser tot CEO is een lady of een gentleman, iemand met klasse en stijl, iemand die er toe doet. De belofte heeft een cultuur van excellentie gecreëerd. Excellente werknemers die niet anders kunnen dan excellente service bieden, ze zijn het aan zichzelf verplicht.
![[column] DDW: 'Met de keuzes die designers maken en de kracht van ontwerp kunnen zij de toekomst vormgeven'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] DDW: 'Met de keuzes die designers maken en de kracht van ontwerp kunnen zij de toekomst vormgeven'
Dutch Design Week door de ogen van René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt, oprichters van het Nederlandse pocketwearmerk Secrid en uitvinders van de Cardprotector: ‘Elk nieuw product moet beter zijn dan zijn voorgangers.’
![[column] Hoe dan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe dan?
Hoe je iets zegt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Een wijze les voor het dagelijks leven, maar zeker ook belangrijk voor merken. In de zoektocht naar de inhoudelijke boodschap, gaat er te vaak te weinig aandacht naar hoe het gezegd wordt. Zonde van de effectiviteit.
![[column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller
Er is nog altijd veel discussie over de toegevoegde waarde van marketing, terwijl de essentie van marketing juist draait om het creëren van toegevoegde waarde. Marketing wordt echter nog te vaak gezien als stafafdeling met uitvoerende en ondersteunende taken, waardoor het veelal wordt behandeld als kostenpost. Daarmee doen organisaties zichzelf echter enorm tekort. Marketing is namelijk een katalysator en, indien goed uitgevoerd, een accelerator van groei.
![[column] Het duivelse dilemma van data](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het duivelse dilemma van data
Data. Het is een van de toverwoorden van vandaag. Marketeers, brandmanagers en communicatieprofessionals zijn niets zonder data. Alles moet datadriven zijn, zodat we zeker weten dat de keuzes die we maken valide en waar zijn. Zolang onze keuzes gebaseerd zijn op data, maken we geen fouten. Althans dat denken we.
![[column] Succes van gisteren zegt niks over succes van morgen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Succes van gisteren zegt niks over succes van morgen
Het bekende sportmerk Nike zit zwaar in de problemen en heeft te maken met de zwaarste crisis sinds hun bestaan. Nike is een klassiek voorbeeld van de regel dat succes van gisteren niets zegt over succes van morgen. Merken moeten iedere dag opnieuw hun bestaansrecht verdienen.
![[column] Waarom keert LinkedIn je de rug toe?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom keert LinkedIn je de rug toe?
Ciao, ik ga ervan door! "Waarom?", vraag je je dan af. Precies zoals ik je hier letterlijk de rug toekeer, voelt het soms alsof LinkedIn je ook de rug toekeert.
![[column] Ontregel](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ontregel
De enige regel in advertising is: Ontregel. Wanneer alle kennis over commerciële communicatie vloeibaar zou zijn en je zou het door een fijnmazige zeef gooien, is dit wat je overhoudt.
![[column] Marketeer, modaal is exit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeer, modaal is exit
Wie is er als marketeer niet groot mee geworden: voor veel marketing- en mediadoeleinden werd decennialang het “modale gezin” als ijkpunt gebruikt. Wake up, het modale gezin bestaat al heel lang niet meer!
![[column] Vertrouwen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Vertrouwen
Tijdens het recente verkiezingsdebat tussen Donald Trump en Kamala Harris heeft Trump meer dan 30 onjuiste beweringen gedaan, volgens factcheckers van CNN. Harris kwam er met slechts één onjuiste bewering vanaf volgens CNN, waarbij sommige van haar claims als misleidend kunnen worden beschouwd. Dit leidt tot reflectie op (merk)vertrouwen.
![[column] Voor vertrouwen is geen keurmerk nodig](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Voor vertrouwen is geen keurmerk nodig
Eenderde van de consumenten ziet geen verschil tussen betrouwbare duurzaamheidskeurmerken en neplogo’s of valse claims, toont recentelijk onderzoek van Motivaction aan. Dat verbaast ons niets.
![[column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?
Onlangs vroeg een gewaardeerde vakgenoot zich op LinkedIn af waarom we vaklieden zoals elektriciens en bakkers blind vertrouwen, maar marketeers niet. Toen ik de vraag las, dacht ik meteen het antwoord te weten: wij marketeers zitten tegenwoordig zo vol met bullshit dat het onze reputatie schaadt. Een goed voorbeeld is het lachwekkende aantal persberichten dat we over ‘onszelf’ sturen
![[column] Merkpositionering](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkpositionering
Merkpositionering. Mooi begrip, maar wat is het eigenlijk? In de dagelijkse praktijk komen we veel verschillende soorten definities tegen, vaak gebaseerd op verschillende modellen van archetypes tot organisatiewaarden en van behoeftenmatrixen tot USP-modellen. Maar of deze modellen nu werkelijk invulling geven aan de merkpositionering, wagen wij te betwijfelen.
![[column] Hoe beschermen we muzikale creativiteit? (3)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe beschermen we muzikale creativiteit? (3)
Het laatste artikel van Niels de Jong van Tambr van zijn drieluik over muziek en AI: 'Je eerste tekening is nog geen cultureel erfgoed.'
![[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg
Creativiteit is essentieel voor elke organisatie en toch wordt de nadruk steeds vaker gelegd op rationaliteit. Organisaties richten zich, vaak onder druk van aandeelhouders, op kortetermijnresultaat waardoor marketeers veelal de rol van performance marketeers moeten spelen. Hetzelfde zie je aan bureauzijde waar de toegenomen focus op technologie steeds meer ten koste gaat van creativiteit. Het idee wordt steeds meer ondergeschikt aan de executie, wat je uiteindelijk ook terug ziet in het resultaat.
![[column] Generatie Alpha gaat onze wereld op zijn kop zetten](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Generatie Alpha gaat onze wereld op zijn kop zetten
Terwijl marketeers nog steeds bezig zijn met het begrijpen en bereiken van Gen Z, klopt Gen Alpha al hard op de deur. Het is de eerste generatie die volledig in de 21e eeuw is geboren. Gen Alpha’s zijn niet alleen de klanten van morgen van de merken waar wij voor werken. Het zijn óók de collega’s van morgen. En er lopen er hier bij mij thuis twee rond, dus ik ben in de gelegenheid om ze goed te bestuderen.
![[column] Amsterdam Fashion Week 2024: nieuwe immersieve marketingtrends](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Amsterdam Fashion Week 2024: nieuwe immersieve marketingtrends
Vanuit trendhub ‘The Unsafe House of Jaafar El Hazred’ doet expert Maria van der Velde (25) verslag van de opvallendste ontwikkelingen in mode die op haar pad kwamen tijdens de j.l. AFW. 'Immersiviteit' blijkt de rode draad. 'Ervaringen die verder gaan dan het fysieke product zijn de toekomst van mode én marketing.'
![[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken
Als marketeer leef en adem je jouw merk, en het lijkt alsof elke keuze die je maakt van het grootste belang is. Het perspectief van de klant is minder intens. Voor die klant is jouw merk vaak slechts een van de vele indrukken die dagelijks op hem of haar afkomen. Jouw merk is dus niet het centrum van zijn wereld. Dat is even schrikken.
![[column] Top 5-TikTok-trends: komkommers, Tanja-ja en een knaller van een PR-stunt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: komkommers, Tanja-ja en een knaller van een PR-stunt
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Bedacht door een mens](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bedacht door een mens
Op festival South by Southwest in Austin in de VS maakte James Taylor, Head of Design van TBWA Media Arts Lab - hét bureau dat alles voor Apple doet - het statement dat een idee vaag blijft zolang het niet gevisualiseerd is. Hoe goed het ook op papier staat, iedereen kan er nét een ander beeld bij hebben.
![[column] De paradox van muzikale AI (2)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De paradox van muzikale AI (2)
De titel van het tweede artikel in het drieluik over muziek en AI luidt: ‘De grenzen van muzikale zeggingskracht’. Niels de Jong van Tambr: ‘Muzikale zeggingskracht zit niet in de noten, maar in de ontmoeting met de luisteraar.’
![[column] Klantkennis: van mokken naar makkie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Klantkennis: van mokken naar makkie
Voor marketeers is klantkennis een onmisbaar element in het creatieproces. Waar raak je de consumenten mee? Wat heeft waarde? Waar gaan ze ‘op aan’? Marktonderzoek is de meest logische reflex, maar nog steeds zie ik marketeers mokken als er klantkennis opgehaald moet worden. Nergens voor nodig!
![[column] De toekomst van marketing is menselijk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De toekomst van marketing is menselijk
Niet zo lang geleden was ik op bezoek bij de specialisten in sonic branding van Amp Amsterdam. Echte geluidstovenaars. Er ging een wereld voor me open. Goed idee om daar binnenkort ook eens column over te schrijven, maar ik wil het nu graag over iets anders hebben: AI.
![[column] Verbinden met podcast](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verbinden met podcast
Steeds meer bedrijven zien de waarde in van podcasts, niet alleen als een marketinginstrument, maar ook als een manier om te verbinden met de doelgroep. Gerhard te Velde, oprichter van Ear Ear, een podcast agency, deelt zijn inzichten en ervaringen over het succesvol inzetten van dit populaire medium.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 11, 2025
- Thijs de Boer versterkt creatief leiderschap TBWA\Neboko
- [column] De ondergang van authentieke content op LinkedIn
- Edward Knol nieuwe Managing Director van Initiative Nederland
- Wim Creative Agency neemt David Raakt over
- [column] Heeft jouw merk voldoende brand health kracht?
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 11,... 21-03-2025
- Edward Knol nieuwe Managing Director... 19-03-2025
- Wim Creative Agency neemt David... 18-03-2025
- Thijs de Boer versterkt creatief... 17-03-2025
- De marketingtransfers van week 10,... 14-03-2025
- Surf en Nikhef kiezen ServerDirect... 11-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center