NMO breidt meting uitgesteld kijken uit naar 27 dagen
Vanaf 27 januari 2025 introduceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) een aanpassing in de kijkcijfersmeting. Voor het eerst wordt het mogelijk om uitgesteld kijken (UGK) tot en met 27 dagen na uitzenddag te meten en te rapporteren.
Exclusieve samenwerking Talpa Media en Audiohuis op podcast-advertentiemarkt
Vanaf februari 2025 slaan Talpa Media en Audiohuis de handen ineen om adverteerders toegang te bieden tot de snelgroeiende podcastmarkt. De samenwerking richt zich op de advertentieverkoop in podcasts en vormt een stap in de verdere professionalisering van audio-advertising in Nederland.
NIMA Marketingfacts Jaarboek 2025 gelanceerd
In het bijzijn van de meeste auteurs is het NIMA Marketingfacts Jaarboek 2025 officieel gelanceerd op het hoofdkantoor van NIMA. Het jaarboek - inmiddels een vaste waarde in het marketingvak - biedt diepgaande analyses van de nieuwste trends, inzichten en best practices binnen het vakgebied.
IPG Mediabrands wint Domino's account
IPG Mediabrands Nederland is vanaf 1 maart 2025 verantwoordelijk voor de algehele strategie en mediaplanning en -inkoop met betrekking tot branding voor Domino’s Pizza in Nederland en België.
Media-onderzoek WARC: overvloed, nieuwe search, algoritmen en opkomst retailmedia
WARC brengt haar jaarlijkse rapport The Future of Media 2025 uit waarin trends op het gebied van mediaplanning, advertentie-investeringen en het media-ecosysteem worden belicht.
Erik van Aalst algemeen directeur WPG Uitgevers
Erik van Aalst is per 1 januari 2025 aangetreden als algemeen directeur van WPG en volgt daarmee interim directeur Wiet de Bruijn op.
The Headliner: livemuziek en sterke merken
In de gloednieuwe talentenjacht ‘The Headliner’ gaan twee coachteams, bestaande uit Nick Schilder & Typhoon en Jacqueline Govaert & Kraantje Pappie, op zoek naar de nieuwe livesensatie van Nederland. Het programma, geproduceerd door Talpa Studios en gepresenteerd door Jim Bakkum en Marieke Elsinga, wordt vanaf vrijdag 24 januari wekelijks uitgezonden bij RTL 4.
Van Quiet Luxury tot AI-Commerce: dit zijn de 5 marketingtrends voor 2025
In 2025 verschuift de focus in marketing van massa naar maatwerk, en van kwantiteit naar kwaliteit. Dit jaar vraagt om innovatie én menselijke waarden. Sinds 2015 publiceert digital expert Tiago ‘Tito’ Ribeiro elk jaar een uitgebreide studie die de belangrijkste trends in wereldwijde digitale marketing analyseert. De jaarlijkse trendstudie onthult vijf ontwikkelingen die het marketinglandschap ingrijpend veranderen.
Kijktijd 2024: iets minder tv gekeken
In 2024 keek de Nederlander gemiddeld 130 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 10 minuten); in 2023 was dit 2 uur en 12 minuten.
Odido kiest EssenceMediacom als mediabureau
Odido gaat met EssenceMediacom als partner verder voor al haar media inzet. Het telecommerk nam als gevolg hiervan afscheid van Dentsu.
Talpa stopt na zeven jaar met muziekplatform Juke
Talpa Network heeft aangekondigd dat Juke, het online muziekplatform dat gelanceerd werd in 2017, stopt. Het platform is al niet meer beschikbaar in de appstores en vanaf maart 2025 wordt Juke verder afgeschaald en is dan niet langer beschikbaar als website.
Harriet Schrier (MMA): 'Contact met de lezer, betrouwbare content en innovatie'
De tijdschriftenbranche heeft de afgelopen 25 jaar grote veranderingen doorgemaakt, maar één ding is altijd gebleven: de passie voor het maken van kwalitatieve, inspirerende content. Harriët Schrier, directeur van de Magazine Media Associatie (MMA), blikt terug op de Mercurs, vertelt over de blijvende waarde van magazines en hoe de sector zich steeds opnieuw uitvindt in een digitale wereld. ‘Magazines will never die.’
Radio 10 en Sky Radio breken luisterrecords
De decembermaand heeft gezorgd voor hoge luistercijfers bij zowel Radio 10 als Sky Radio. Beide zenders wisten nieuwe records te vestigen en hun positie verder te verstevigen. Dat blijkt uit recente cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
Jumbo start jaar met grootste spaaractie ooit
Jumbo trapt 2025 af met een ongekende spaaractie onder de slogan ‘Da’s Lekker Uitpakken.’ Klanten kunnen sparen voor een boodschappenpakket met een waarde van ruim 50 euro.
Nieuwe Raad van Toezicht Stichting Media Campus
Stichting Media Campus NL (MCNL) heeft een nieuwe Raad van Toezicht geïnstalleerd. De nieuwe leden, onder leiding van voorzitter Michiel Dijkman, zijn Esther Hammelburg, Klaartje Kuypers en Lukas Kernell. Zij nemen het stokje over van René Delwel, Jeroen Ankersmit en Eppo van Nispen tot Sevenaer, die hun functies neerleggen.
Hanneke Berghoef (Bruna): 'Nichetitels hebben het minder moeilijk dan volumetitels'
Hanneke Berghoef is Hoofd Marketing & Communicatie bij Audax Retail en daarmee ook verantwoordelijk voor de marketing van Bruna, een van de belangrijkste pijlers in de distributie van media, zoals tijdschriften in de losse verkoop. ‘We werken actief samen met uitgeverijen om tot nieuwe ideeën te komen, waarmee we consumenten blijven inspireren.’
Peter Contant ontvangt LOF d’Or Oeuvreprijs 2024
Peter Contant is donderdagavond door het Lucas-Ooms Fonds (LOF) onderscheiden met de prestigieuze LOF d’Or Oeuvreprijs 2024. Deze onderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de tijdschriftjournalistiek. Contant wordt geprezen om zijn carrière als journalist, hoofdredacteur, uitgever en mediaondernemer.
Vierdaagse Nijmegen blijft nationale evenement met sterkste reputatie
Ondanks de populariteitsgroei van het Bevrijdingsfestival - van de 12e positie naar plek 4 sinds vorig jaar – blijft de Vierdaagse Nijmegen in 2024 het favoriete evenement voor de Nederlander.
RTL partner SAIL 2025
RTL steunt SAIL als Presenting Partner in de publiekscampagne richting augustus 2025.
Abovo Maxlead neemt DASE Analytics over
De aandelentransactie van het Slowaaks data adviesbureau DASE Analytics is vandaag, donderdag 19 december, afgerond.
Magna: Digitale media blijven de drijvende kracht achter groei
De Nederlandse advertentiemarkt groeide in 2024 met 10 procent dankzij innovaties in digitale media en sterke sectorprestaties.
AMMA Awards 2025: tijdloos sterk werk in de spotlight
De AMMA Awards keren op 22 mei 2025 terug met het thema ‘Diamonds are Forever’. In het Amsterdamse Tuschinski Theater worden dan deze prijzen binnen de media-industrie uitgereikt. De AMMA's kennen dit jaar verlaagde inzendtarieven, een verlengde inzendperiode en vereenvoudigde criteria voor grotere toegankelijkheid.
Marjolein Montijn-Groenendijk nieuw bestuurslid PvKO
Het Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO) heeft tijdens de Algemene Ledenvergadering Marjolein Montijn-Groenendijk benoemd als nieuw bestuurslid. Met haar uitgebreide ervaring in klantgerichtheid en technologie, gecombineerd met een scherpe focus op commerciële kansen, brengt zij een frisse wind binnen het bestuur.
Energiedirect en PSV brengen negende editie iconische kersttrui uit
De feestdagen staan voor de deur en voor PSV-fans betekent dat maar één ding: de terugkeer van de iconische PSV-kersttrui. Voor het negende jaar op rij brengt Energiedirect de geliefde rood-witte trui op de markt.
Mediahuis: lancering Mediahuis Raakt
Mediahuis viert een dubbel hoogtepunt: de lancering van haar nieuwe positionering, propositie en huisstijl onder de naam Mediahuis Raakt en de komst van Mediahuis Radio met de omarming van haar merken.
Esprix: Menheere nieuwe eindjuryvoorzitter en Van de Ridder in bestuur
Het jaar is bijna ten einde, de creatieve balans kan weer worden opgemaakt. Welke cases kunnen aantonen dat ze niet alleen heel creatief, maar ook heel effectief zijn geweest? Vanaf 2 januari 2025 kan er weer worden ingestuurd voor de Esprix.
Kerst 2024: Dibbes doet het voor Staatsloterij
En daar is de laatste om ons overzicht compleet te maken en hij is weer mooi. ‘Geef elkaar een beetje geluk’ is de boodschap die Staatsloterij wil uitdragen met de eindejaarscampagne in samenwerking met TBWA\Neboko.
Artsen zonder Grenzen: eindejaarscampagne medische zorg cadeau
Artsen zonder Grenzen voert de hele maand december een eindejaarscampagne. Hierbij kan het publiek digitaal medische hulpgoederen cadeau doen aan mensen in nood.
Verkiezing Slechtste Slogan 2024 van start
Voor het dertiende jaar op rij houdt het landelijke platform SlechteSlogans.nl de Verkiezing van de Slechtste Slogan.
Onderzoek WARC: marketeers optimistisch, marketingbudget onder druk, digitaal blijft populair
Twee op de drie (65%) marketeers verwacht dat de markt volgend jaar verbetert, terwijl slechts een derde (34%) denkt dat de marketingbudgetten zullen stijgen.
Shortlist Gouden Zaag 2024
Wie zaagt als aanstormend creatief toptalent in Nederland het hardst aan de poten van de gevestigde orde? Voor de 21ste keer in successie wordt deze vraag beantwoord door het JongeHonden-bestuur, juryleden Lode Schaeffer (Indie) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune) tijdens de uitreiking van de Gouden Zaag. Dit is de shortlist!
[onderzoek] Nederlandse CMO kijkt meest rooskleurig naar de toekomst
De nieuwste CMO Barometer van de Serviceplan Group onthult dat Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO’s) wereldwijd voorop lopen in optimisme en een strategische focus op kunstmatige intelligentie (AI). Het jaarlijkse trendonderzoek, gebaseerd op input van 835 CMO’s uit elf landen schetst de belangrijkste marketingtrends en verwachtingen voor 2025.
Samen kijken versterkt impact van Total Video
De combinatie van TV en streaming (SAVOD), oftewel Total Video, blijkt een krachtige strategie voor adverteerders. Tijdens het webinar De Impact van Total Video lichtten Mirte van Deursen (Ad Alliance) en Tom van Bommel (Unravel Research) vier elementen toe die bijdragen aan de effectiviteit: Groot Scherm, Samen Kijken, Aandacht en Brand Safety.
MyHeritage animeert LiveMemory met AI
MyHeritage, het bekende wereldwijde online platform voor familiegeschiedenis, kondigt de release aan van LiveMemory, een nieuwe functie waarmee favoriete herinneringen opnieuw worden beleefd door van elke foto met AI een korte videoclip te maken.
Onderzoek: jongere generatie kiest steeds vaker voor YouTube
Google & Channel Factory delen nieuwe data over gebruik en meest bekeken content van Youtube in Nederland.
Reistrends 2025 volgens Booking.com: 'Bewust, authentiek en avontuurlijk'
Het onderzoek werd uitgevoerd onder volwassenen die van plan zijn in de komende 12-24 maanden te reizen voor vrije tijd of zaken. In totaal werden 27.713 respondenten uit 33 landen en gebieden ondervraagd. ‘We zien een groeiende vraag naar bewuste keuzes, authentieke ervaringen en unieke avonturen.’
Onderzoek door Warc en TikTok: 'Relevantie is een ambitie om na te streven voor merken'
Warc en TikTok hebben onderzocht hoe merken zich het best kunnen presenteren op social media wat betreft relevantie van content en advertenties.
Publieke omroep brengt alle radiozenders samen in NPO Luister
De publieke omroep brengt in 2025 alle radiozenders samen in de NPO Luister-app en website. Hiermee verdwijnen op termijn de huidige zenderapps en kunnen luisteraars alle radiozenders en podcasts van de publieke omroep op één plek vinden.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO breidt meting uitgesteld kijken... 21-01-2025
- Exclusieve samenwerking Talpa Media... 21-01-2025
- NIMA Marketingfacts Jaarboek 2025... 20-01-2025
- IPG Mediabrands wint Dominos account20-01-2025
- Media-onderzoek WARC: overvloed,... 17-01-2025
- Erik van Aalst algemeen directeur... 17-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day