[column] foodexpert Elody de Vries: 'Wat we op de menukaarten zullen zien'
Toen ik gevraagd werd om de foodtrends voor Jongereniconen 2025 te voorspellen, voelde ik een gezonde spanning. Na 16 jaar in de voedingsbranche en 9 jaar met mijn neus in de foodtrends, durf ik me nog niet snel in de rol van voorspeller te begeven. Ik ben namelijk geen waarzegger. Wat ik wél doe, is conceptontwikkeling op basis van trends: trends analyseren vanuit specifieke doelgroepen en niches en proberen deze te vertalen naar haalbare concepten.
[column] 'Blokker is het perfecte voorbeeld van hoe het niet moet'
Content is king. We schreven het al eens eerder. Content wordt meer en meer gezien als het panacee voor alle marktkwalen. Zo dacht Blokker deze zomer zijn hachje te kunnen redden met een grappig bedoelde contentcampagne met jonge medewerkers in de hoofdrol, zo wist het achtuurjournaal ons te melden. Helaas, het bleek vergeefse moeite. Na acht jaar kwakkelen moest Blokker aankondigen dat het bedrijf niet meer aan zijn schulden kon voldoen. Een faillissement is onafwendbaar.
[column] De Kerstcommercialroast
Jaaa, daar zijn we weer. Bijna Kerst. Hoe weten we dat? Niet door de straatverlichting – die hangt al sinds oktober. Niet aan de kerstbomen – idem dito.
[column] Rapportage als katalysator voor toekomstbestendigheid
Duurzaamheid begint bij transparantie. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die vanaf 2024 van kracht is voor grotere bedrijven in de EU, verplicht ze om heel transparant en gedetailleerd te rapporteren over hun milieu-, sociale en governance-impact. Isabel Boerdam geeft een recap van CSRD Day 2024: 'dit is een katalysator'.
[column] 60+: het nieuwe jong
De zestigplusser - vaker al zeventig, tachtigplus - staat in volle kracht voor ons.
[column] Verkoop Vegetarische Slager heeft raar bijsmaakje
Unilever wil alweer af van de Vegetarische Slager. Zes jaar geleden nog triomfantelijk binnengesleept als kroonjuweel, en nu gedumpt als te trage groeier. Maar ja, wat levert het nog op?
[column] Hoe kan Black Friday ook minder 'black'?
Black Friday is uiterst omstreden als marketingtool. Kan het ook anders? Kristel Lanjouw, Head of Data & AI bij IG&H (consulting-bedrijf op het gebied van digitale transformatie) denkt van wel.
[column] SearchGPT: de nieuwe zoekervaring die alles verandert (of toch niet?)
Google is al jaren de koning van zoekmachines, met meer dan 90% marktaandeel. Toch lijkt er eindelijk wat beweging te komen. Niet door een directe concurrent, maar door een nieuwe manier van zoeken: SearchGPT.
[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
Steeds meer organisaties worden geconfronteerd met obstakels als gevolg van wijzigende marktomstandigheden. Stijgende inflatie, een recessie die op de loer ligt, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Het zijn slechts een paar voorbeelden van omstandigheden die grote impact hebben op het resultaat en mogelijk zelfs het voortbestaan van de organisatie. Hoewel deze problemen geen gevolg zijn van de huidige marketingactiviteiten, wordt vaak wel verwacht dat marketing met de oplossing komt.
[column] Goede copy is ook goed kijken
Kijk maar eens. Deze hieronder, van Aad Kuijper, destijds met art director Cor den Boer. Zo is het een gevaarlijke bocht. Zo niet. Een handigheidje? Een trucje? Dacht het niet.
[column] De borstelwinkel
‘Kunt u zich nog die snoepwinkel herinneren, waar u als klein kind voor een stukje zoethout of twee lolly’s naar binnen stapte? Kunt u zich nog die ijzerwarenhandel herinneren, waar u spijkers zocht, die u in een puntzak werden aangereikt? Winkels met een krakende vloer, een koperen kassa en met een winkelier, die nog tijd had voor een praatje?’
[column] Jaguar: De dood of de gladiolen?
Jaguar heeft een nieuwe visuele merkidentiteit. Zelden was er zoveel te doen rondom de presentatie van een nieuwe stijl voor een bestaand automerk. Deze mate van ophef zie je gewoonlijk alleen bij voetbalclubs die hun koers wijzigen.
[column] De paradox van kerst
Het is weer de tijd van de kerstcommercials. Menig merk laat zich zien. Wanneer is een kerstcommercial nu eigenlijk echt succesvol?
[column] Jumbo's zoekt duidelijk de grenzen op
Jumbo heeft het de laatste jaren niet makkelijk gehad. De formule worstelde met het imago en verloor marktaandeel. Ook de winst is in 2023 volledig verdampt. Zit het bedrijf bij de pakken neer of gebeurt er nog wat? 'Nou dat laatste is zeker het geval', stelt retailexpert Paul Moers.
[column] De merken-uitverkoop is begonnen bij Unilever
Focus is de nieuwe kernstrategie van grote bedrijven zoals Unilever. Grote en succesvolle merken zoals Magnum, Ben & Jerry, Ola, maar nu ook Unox en Conimex worden in de etalage gezet door Unilever. De inzet is om minder merken in de company kerstboom te hebben hangen en daardoor meer focus op de ontwikkeling van de merken die mogen blijven. Anders gezegd als de groeipotentie te laag is en/of de winstbijdrage te laag is, staat het merk al rap in de etalage.
[column] Radio killed the video star
Heb ik het al over mijn liefde voor radio gehad? Radio is altijd mijn favoriete kanaal geweest voor vermaak en informatie. Misschien omdat ik het geduld niet heb om een paar uur voor een scherm te blijven zitten. Misschien omdat toen ik een tiener was, het - nu legendarische – Brionvega-radiotoestel in mijn ouderlijke huis altijd aan stond, we maar een paar uur per dag tv mochten kijken en het internet natuurlijk nog helemaal niet bestond.
[column] Cringe of cool?
Je hebt ze vast voorbij zien komen, video’s met ‘Gen Z scripts’: je ziet een oudere persoon in beeld die een script volgt dat door een jongere Gen Z-collega geschreven is. Gescripte cringeness. Hoe werkt het eigenlijk met jongerentaal? Mag je die als volwassene gebruiken om jongeren aan te spreken?
[column] 'Employer branding is geen vak apart'
‘We are Ladies and Gentlemen serving Ladies and Gentlemen’. Het veelgeprezen motto van Ritz-Carlton zet niet alleen een hoge standaard in service, de betekenis ervan is veel groter. Iedereen die voor Ritz-Carlton werkt, van bordenwasser tot CEO is een lady of een gentleman, iemand met klasse en stijl, iemand die er toe doet. De belofte heeft een cultuur van excellentie gecreëerd. Excellente werknemers die niet anders kunnen dan excellente service bieden, ze zijn het aan zichzelf verplicht.
[column] Twee Jumbo’s, en dat voor die prijs
Apetrots presenteerde Ton van Veen, de CEO van supermarktorganisatie Jumbo, zijn nieuwe huismerk Jumbo’s wat geen huismerk mag heten. In het supermarktlandschap is het voor de organisaties van vitaal belang om een goed lopend eigen huismerk te hebben. Het aardige hier is dat Jumbo al een huismerk had sinds 1996.
[column] Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
Lego is een merkenbouwer pur sang die maar al te goed weet dat innoveren de beste strategie is om te groeien en overleven.
[column] DDW: 'Met de keuzes die designers maken en de kracht van ontwerp kunnen zij de toekomst vormgeven'
Dutch Design Week door de ogen van René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt, oprichters van het Nederlandse pocketwearmerk Secrid en uitvinders van de Cardprotector: ‘Elk nieuw product moet beter zijn dan zijn voorgangers.’
[column] Hoe dan?
Hoe je iets zegt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Een wijze les voor het dagelijks leven, maar zeker ook belangrijk voor merken. In de zoektocht naar de inhoudelijke boodschap, gaat er te vaak te weinig aandacht naar hoe het gezegd wordt. Zonde van de effectiviteit.
[column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller
Er is nog altijd veel discussie over de toegevoegde waarde van marketing, terwijl de essentie van marketing juist draait om het creëren van toegevoegde waarde. Marketing wordt echter nog te vaak gezien als stafafdeling met uitvoerende en ondersteunende taken, waardoor het veelal wordt behandeld als kostenpost. Daarmee doen organisaties zichzelf echter enorm tekort. Marketing is namelijk een katalysator en, indien goed uitgevoerd, een accelerator van groei.
[column] Mark Ritson over Dom Pérignon en de kracht van schaarste
De zomer van 2023 in Frankrijk kende ongewoon weer met veel vochtigheid, een hittegolf en temperatuurdalingen. Vincent Chaperon, keldermeester van topmerk Dom Pérignon, volgt dit met zorg: het jaar 2023 is door zijn huis gecancelled. En dat is heel slim volgens marketingprofessor Mark Ritson. Een interessante case.
[column] Het duivelse dilemma van data
Data. Het is een van de toverwoorden van vandaag. Marketeers, brandmanagers en communicatieprofessionals zijn niets zonder data. Alles moet datadriven zijn, zodat we zeker weten dat de keuzes die we maken valide en waar zijn. Zolang onze keuzes gebaseerd zijn op data, maken we geen fouten. Althans dat denken we.
[column] Proef de mythe
Je vraagt het je toch telkens weer af hoe het mogelijk is, dat mensen er steeds weer intuinen. Ook mensen, die van zichzelf denken, dat ze er verstand van hebben en dus voor 15.000 euro een fles wijn kopen, die nog geen drie euro waard is. Maar wél met een mooi etiket.
[column] No New Nike?
Nike staat meer in het nieuws dan ze zelf willen. Het zou erg slecht gaan met Nike en de inmiddels ontslagen CEO heeft het bedrijf geen goed gedaan. Nike is de glans van vroeger kwijt, zo lijkt het.
[column] Retail draait om de 'place to buy'- en 'omzet' is het sleutelwoord
In de retail draait het om bezoekers trekken, omzet draaien en marge creëren, ook wel ‘winst maken’ genoemd. Dat klinkt plat, maar het zijn dé randvoorwaarden om te overleven stelt winkelgedragsonderzoeker Hans van Tellingen. Hij legt in dit gastblog de focus op deze essentialia.
[column] Voor vertrouwen is geen keurmerk nodig
Eenderde van de consumenten ziet geen verschil tussen betrouwbare duurzaamheidskeurmerken en neplogo’s of valse claims, toont recentelijk onderzoek van Motivaction aan. Dat verbaast ons niets.
[column] Betutteling
‘Meer groente, meer vezels, meer fruit, minder suiker, minder zout. Zo zet je een stapje in de goede richting…’, aldus de Allerhande van deze maand. Hierin worden lezers opgeroepen een ‘stapje beter te koken’. En dat in tijd, dat het aantal fastfoodrestaurants in 10 jaar tijd met meer dan de helft is gestegen.
[column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?
Onlangs vroeg een gewaardeerde vakgenoot zich op LinkedIn af waarom we vaklieden zoals elektriciens en bakkers blind vertrouwen, maar marketeers niet. Toen ik de vraag las, dacht ik meteen het antwoord te weten: wij marketeers zitten tegenwoordig zo vol met bullshit dat het onze reputatie schaadt. Een goed voorbeeld is het lachwekkende aantal persberichten dat we over ‘onszelf’ sturen
[column] De polariserende consument
Door de stijgende kosten van levensonderhoud en inflatie letten consumenten meer op hun uitgaven. Dit betekent dat ze vaker kiezen voor goedkopere producten zoals huismerken. De 7 trends in dit artikel tonen hoe de polarisatie precies tot stand komt en hoe merken het beste kunnen reageren.
[column] Hoe beschermen we muzikale creativiteit? (3)
Het laatste artikel van Niels de Jong van Tambr van zijn drieluik over muziek en AI: 'Je eerste tekening is nog geen cultureel erfgoed.'
[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg
Creativiteit is essentieel voor elke organisatie en toch wordt de nadruk steeds vaker gelegd op rationaliteit. Organisaties richten zich, vaak onder druk van aandeelhouders, op kortetermijnresultaat waardoor marketeers veelal de rol van performance marketeers moeten spelen. Hetzelfde zie je aan bureauzijde waar de toegenomen focus op technologie steeds meer ten koste gaat van creativiteit. Het idee wordt steeds meer ondergeschikt aan de executie, wat je uiteindelijk ook terug ziet in het resultaat.
[column] Generatie Alpha gaat onze wereld op zijn kop zetten
Terwijl marketeers nog steeds bezig zijn met het begrijpen en bereiken van Gen Z, klopt Gen Alpha al hard op de deur. Het is de eerste generatie die volledig in de 21e eeuw is geboren. Gen Alpha’s zijn niet alleen de klanten van morgen van de merken waar wij voor werken. Het zijn óók de collega’s van morgen. En er lopen er hier bij mij thuis twee rond, dus ik ben in de gelegenheid om ze goed te bestuderen.
[column] Doe mij maar een abonnementje
De groei van abonnementsmodellen is een belangrijke trend in de moderne economie, aangedreven door veranderende consumentenvoorkeuren en technologische vooruitgang.
[column] Amsterdam Fashion Week 2024: nieuwe immersieve marketingtrends
Vanuit trendhub ‘The Unsafe House of Jaafar El Hazred’ doet expert Maria van der Velde (25) verslag van de opvallendste ontwikkelingen in mode die op haar pad kwamen tijdens de j.l. AFW. 'Immersiviteit' blijkt de rode draad. 'Ervaringen die verder gaan dan het fysieke product zijn de toekomst van mode én marketing.'
[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken
Als marketeer leef en adem je jouw merk, en het lijkt alsof elke keuze die je maakt van het grootste belang is. Het perspectief van de klant is minder intens. Voor die klant is jouw merk vaak slechts een van de vele indrukken die dagelijks op hem of haar afkomen. Jouw merk is dus niet het centrum van zijn wereld. Dat is even schrikken.
[column] Rekent Jumbo zich te snel rijk?
Jumbo bevindt zich als merk in zware turbulentie. Het roer moet om en snel want alle seinen staan op rood. De vraag is echter of brutaal en gedurfd de prijzen gaan vergelijken met die van Albert Heijn veel zoden aan de dijk zet…
[column] Een duivels dilemma
Vermogensbeheerder ASN heeft alle belangen in kledingbedrijven verkocht. Volgens ASN Impact Investors boeken kledingmerken als H&M, Zara en Asics te weinig vooruitgang op het gebied van duurzaamheid. Dit alles onder grote druk van Chinese concurrenten als Shein en Temu.
[column] Bedacht door een mens
Op festival South by Southwest in Austin in de VS maakte James Taylor, Head of Design van TBWA Media Arts Lab - hét bureau dat alles voor Apple doet - het statement dat een idee vaag blijft zolang het niet gevisualiseerd is. Hoe goed het ook op papier staat, iedereen kan er nét een ander beeld bij hebben.
[column] De paradox van muzikale AI (2)
De titel van het tweede artikel in het drieluik over muziek en AI luidt: ‘De grenzen van muzikale zeggingskracht’. Niels de Jong van Tambr: ‘Muzikale zeggingskracht zit niet in de noten, maar in de ontmoeting met de luisteraar.’
[column] Klantkennis: van mokken naar makkie
Voor marketeers is klantkennis een onmisbaar element in het creatieproces. Waar raak je de consumenten mee? Wat heeft waarde? Waar gaan ze ‘op aan’? Marktonderzoek is de meest logische reflex, maar nog steeds zie ik marketeers mokken als er klantkennis opgehaald moet worden. Nergens voor nodig!
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ook moederbedrijf Blokker, Mirage Retail Group vraagt...
- Foodmerken Unox en Zwan verkocht aan Zwanenberg Food Group
- Mora mikt op feestdagen met snackplezier
- EK Retail maakt zich op voor 100-jarig bestaan
- Unilever verkoopt merk Conimex aan Finse Paulig
- Etos lanceert VR-experience tegen december-cadeaustress
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 'Tien procent meer vraag... 19-12-2024
- Mora mikt op feestdagen met... 18-12-2024
- Foodmerken Unox en Zwan verkocht aan... 18-12-2024
- Unilever verkoopt merk Conimex aan... 18-12-2024
- Joyce Bierman (AH) over foodtrends... 16-12-2024
- EK Retail maakt zich op voor... 16-12-2024